Henriksdalsskolan

Detta är en Kandidat-uppsats från KTH/Arkitektur

Författare: Lovisa Wirtén; [2018]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Henriksdalsskolan är en skola tänkt för ca 400 elever i förskoleklass upp till årskurs6. Tomten är belägen strax norr om Hammarby Sjöstad, och har nära tillandra stadsdelar så t.ex Nacka, Katarina-Sofia och Hammarbyhöjden. Det är en avlång tomt som omges av två sidor; Till öst en större väg medbullerstaket samt ett reningsverk. Till väst ligger en park, ett bostadsområde ochlite längre västerut finner man Hammarby sjö. Man kan påstå att tomten har enmer “attraktiv” sida mot väst, och en mindre “attraktiv” mot öst. Resultatet är enrak sida mot öst som agerar som en “rygg” . Därmed blir västsidan fri och låterskolgården knyta an till Anders Franzéns park. Planen är riktad diagonalt mot nordriktningen för att dels fånga in en bra mängddagsljus under skoldagen från morgon till eftermiddag, och dels för att skapa två helt olika identiteter i öst- och västfasader. Skolans olika hemvister är indelade som mindre avdelningar för att minska bådebuller och skapa en trygg skolmiljö. Ingen hemvist är identisk då tanken är att skolanvisar en ny sida för varje år man går där och ger eleven en ny miljö att upptäcka. Under biblioteket i mitten av tomten löper en passage. Här kan skolans olika fasaderskymtas då passagens ena vägg dras med till andra sidan, och vice versa. Tankenär att den intrikata fasaden mot väst är skolans ansikte utåt, men antycks varagömd från östsidans anonyma sida. Rörelsen i skolan bestäms utifrån sin hemvist. Då tanken är att hemvisten är elevensbas så blir det att man lämnar den först när man ska på rast, ät lunch eller ettannat ärende (t.ex slöjdlektion). Skolans stomme är av ett pelar-balksystem i stål. Detta för att slippa bärande väggarmed en restriktiva nymöjligheter. Bjälklaget är av betong för att isolera ljudoch stoppa vibrationer som kan skapa ljudbuller i skolmiljön. Innerväggarna är avmetallreglar, och isolerade för att minimera ljudspridning runtom i skolan. Östfasadensvägg är av betong för både ljudisolering, stabilitet men också för uttryck.Förhoppningen är att skolans uppbyggnad ska fungera bra som skolmiljö, menockså ge möjlighet för en nyomvandling i plan om det skulle behövas i framtiden.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)