Använd konsten! : den offentliga konsten som en betydelsefull och angelägen del i bildundervisningen

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Institutionen för Bildpedagogik (BI)

Författare: Sara Norlin; [2008]

Nyckelord: Offentlig konst;

Sammanfattning: Jag har i min undersökning uppmärksammat den dolda konsten som alltid finns tillgänglig i vårt allmänna stadsrum. Utifrån tre platsbestämda offentliga konstverk behandlar denna uppsats frågeställningen, Hur används stadens offentliga konst av barn och unga i tre bostadsområden? Syftet med uppsatsen är att genom fältstudier undersöka hur konstverk i bostadsområden används av de barn och unga som bor där. De konstverk uppsatsen ställer i centrum har skilda egenskaper, tillkomst syften och estetiska utseenden. De är alla belägna i Stockholms ytterområden. Konstverken är exempel på de tre paradigm konstteoretikern Miwon Kwon delar in den offentliga konsten i. Uppsatsen ställer den offentliga konstens tänkta sätt att fungera enligt Kwon, mot den faktiska användningen jag observerat att undersökningens konstverk har fått av barn och unga. Barn och ungas sätt att använda konsten kan vara en ingång till att arbeta med offentlig konst i skolan. I uppsatsens slutdiskussion resonerar jag om hur man kan arbeta med den offentliga konsten som en betydelsefull och angelägen del i bildundervisningen. Jag ser mitt gestaltande arbete som ett komplement till uppsatsen, en aktiv process där jag arbetat med några av de frågor som uppkommit under undersökningens gång. Som en första kommentar till mitt ämne tecknade jag duvor. Jag funderade över vilka som använder den offentliga konsten och kom att tänka på alla de gånger jag sett bronsskulpturer användas av duvor. Bronsskulpturer var det jag främst förknippade med offentligkonst men under arbetets gång kom offentligkonst att bli mycket mer och jag övergav med tiden duvorna. Jag började istället arbeta med en stor illustration av en futuristisk lekplats. Under arbetet med illustrationen funderade jag över vilka platser i staden som barn använder och varför. Illustrationen blev sedermera bakgrunden till den figurativa, futuristiska modellen av en lekplats/stadsdel jag skapade. Jag arbetade med tredimensionella objekt i form av tre små hus i olika material. Husen är en förlängning av illustrationen och de är tänkta att fungera som lekstugor i staden. Min gestaltning kan ses som ett litet samhälle som fortsätter ut från väggen och tavlan och ut i rummet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)