Biologilärares syn på undervisning av sex och samlevnad : En kvalitativ studie om hur verksamma biologilärare hanterar känsligt innehåll i sin undervisning

Detta är en M1-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för biologi och miljö (BOM)

Författare: Angelica Lönn; [2021]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Undervisningen i biologi ska bland annat ge eleverna förutsättningar att utveckla sinförmåga att exempelvis använda sina kunskaper i biologi för att ta ställning i frågorsom rör sex och samlevnad. I Läroplan för grundskolan, förskoleklass och fritidshemmet 2011 (2019) står det dock inte hur eller på vilket sätt en lärare skaskapa dessa förutsättningar. Syftet med denna studie är att undersöka hurverksamma biologilärare för årskurs 4-6 undervisar om sex och samlevnad, samt hurlärare undervisar om det som kan vara känsligt för eleverna. Med hjälp av femsemistrukturerade intervjuer har ett resultat av studien kunnat sammanställas. Inför denna studie hade jag en tanke om att lärare tyckte det var obekvämt att prataom känsliga ämnen i sex och samlevnad i undervisningen. I studien framkommerdet dock att lärarna inte är obekväma att prata om det, men lyfter ämnen som porr,grooming och ätstörningar som svårhanterade. Men studien beskriver även de läraresom i stället tycker att det är spännande och intressant att undervisa i ämnen somdessa. Resultatet visar bland annat att det är viktigt att lektionerna upplevs som relevanta, både för lärare och elever. Det skapar ett större engagemang hos de båda parterna. Det är därför viktigt att eleverna är delaktiga i planeringen, att de får vara aktiva iproblemlösningar och i beslutsfattande diskussioner. Resultatet visar också att detfinns olika strategier att använda sig av när undervisning om sex och samlevnad skaberöras. Exempel på dessa strategier är att visa sig tillgänglig för eleverna, att ha enstående frågelåda i klassrummet och att ha "kill- och tjejsnack”. En slutsats som går att ta, är att det finns olika strategier som bidrar till en godundervisning i sex och samlevnad. Genom att anpassa undervisningen utefterelevernas behov, går det att nå ut till den enskilde individen. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)