Den globala läraren – en kvantitativ undersökning av lärarstudenters attityder till VFU utomlands vid Göteborgs universitet

Detta är en Kandidat-uppsats från

Sammanfattning: Internationalisering är ett begrepp som under 000-talet fått allt större plats i det offentliga rummet. Påsenaste tiden har allt fler universitet runt om i landet satsat mycket på att just internationaliserautbildningen för att vara attraktiv på arbetsmarknaden. Göteborgs universitet har fått mycket berömjust för deras satsning på detta och lärarutbildningen inte minst. Dock så visar statistik på attlärarstudenter är en av grupper av studenter som minst utnyttjar möjligheten till ett utbyte under sinastudier.Denna studies syfte var att undersöka vad lärarstudenter som går sin sista termin på lärarprogrammetLp01 har för åsikter och attityder till möjligheten att göra en internationaliserad verksamhetsförlagdutbildning (VFU). Studien genomfördes genom en kvantitativ metod där en enkätundersökningskapades på webben. Enkäten skickades till 301 lärarstudenter vid Göteborgs universitet varav 46studenter besvarades enkäten.Resultatet visade att en majoritet av lärarstudenterna i studien är positiva till VFU utomlands, men attendast en minoritet av respondenterna i studien genomfört en sådan. Studenterna ansåg själva attpositiva effekter för dem som blivande lärare, såsom ökad kunskap för andra länders skolsystem ochkultur, men även personliga effekter, såsom ökade språkkunskaper och ökat självförtroende. Denegativa effekterna av ett utbyte var i stort sett kortsiktiga effekter, såsom att studenternas ekonomiskasituation påverkas och att organisationen av ett utbyte är krånglig. En minoritet såg långsiktiganegativa effekter, där studenterna oroade sig för att missa viktig undervisning i Sverige som de sominte åker på utbyte får och att de därför skulle få sämre inblick i det svenska systemet.Sammanfattningsvis så trots GUs prioritering av internationalisering i styrdokument och trotsstudenterna i studiens positiva inställning så tycks resultatet visa på att detta inte har lett till någon storutveckling i praktiken då endast få lärarstudenter genomför ett utbyte under sin studietid.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)