”Som en akvarellmålning” – En intervjustudie i hur SO-lärare ser på ämnesintegration utifrån den nya kursplanen Lgr11.

Detta är en Kandidat-uppsats från

Sammanfattning: SammanfattningExamensarbetets syfte är att undersöka hur SO-lärare i grundskolans tidigare år ser på ämnesintegration utifrånden nya kursplanen Lgr11. För att söka svar har vi valt en kvalitativ undersökningsmetod: intervjuer. Fyrainformanter har svarat på frågor rörande ämnesintegrering, i vilken utsträckning de arbetar ämnesintegrerat samtom de anser att Lgr11 understödjer ämnesintegrerad undervisning. Informanternas svar har ställts mot tidigareforskning i ämnet samt nutida och dåtida styrdokument som rör skolan.Resultatet visar att lärarna har en positiv inställning till ämnesintegration även om utsträckningen av blockstyrdundervisning skiljer sig i sätt och utsträckning mellan informanterna. De är även överrens om attämnesintegrerad undervisning främjar elevernas helhetsbild i de samhällsorienterade ämnena och attundervisningen ligger närmre elevens verklighet, något eleverna av idag har problem med och pedagoger runtom i landet bör arbeta med.Framtiden kommer innebära att Lgr11 först behöver träda i kraft ordentligt ute i skolorna. Ämnesintegration ärupp till varje skola att arbeta med och vi kan se både fördelar samt nackdelar med det. Det kräver engageradelärare och att en organisation som står bakom arbetet och utvecklar de verksamma lärares kompetenser

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)