Sökning: "Åldersspann"

Visar resultat 16 - 20 av 79 uppsatser innehållade ordet Åldersspann.

  1. 16. Djurgårdens IF och relationsvårdande kommunikation under Covid-19 pandemin. : En tematisk analys av sociala medier ur mottagarperspektiv.

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Joakim Sjöström; Oscar Eliasson; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Under år 2020 drabbades världen av en kris. Covid-19 pandemin slog hårt mot det samhälle vi lever i. Organisationer och varumärken, inte minst de som bedriver en verksamhet som går ut på att samla en större samling människor på en plats, fick tänka om. LÄS MER

  2. 17. Ett fonologiskt bedömningsmaterial för finskspråkiga förskolebarn : Vilka ord kan ingå?

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för biomedicinska och kliniska vetenskaper

    Författare :Blanca Lindkvist; Saila Mäki; [2021]
    Nyckelord :Phonological assessment; picture naming; Finnish; preschool aged children; Fonologisk bedömning; bildbenämning; finsktalande; barn i förskoleålder;

    Sammanfattning : Föreliggande studie syftar till att skapa en ordlista med tillhörande bildmaterial som kan utgöra ett underlag för att bedöma den fonologiska förmågan hos finskspråkiga barn. Ytterligare undersöks huruvida de utvalda målorden ingår i det aktiva ordförrådet hos finskspråkiga barn mellan 3-5 år och kan bli eliciterade utifrån de valda bilderna. LÄS MER

  3. 18. ”Det kändes som enda sättet till ett bättre arbete” : En kvalitativ studie om traditionella könsmönsters påverkan på unga kvinnors utbildningsbehov

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

    Författare :Hanna Sundman; [2021]
    Nyckelord :unga kvinnor; högre utbildning; könssegration; genus; symboliskt och kulturellt kapital;

    Sammanfattning : Denna studie har haft som syfte att undersöka och analysera traditionella könsmönsters påverkan på unga kvinnors upplevda utbildningsbehov. För att uppfylla syftet har studien avsett att besvara följande frågeställningar: Varför upplever unga kvinnor ett utbildningsbehov efter gymnasiet? Hur kan unga kvinnors utbildningsval i gymnasiet förstås och diskuteras utifrån ett genusperspektiv? Hur kan unga kvinnors investering i högre utbildning förstås och diskuteras utifrån ett klassperspektiv? För att uppfylla syftet har studien tagit avstamp från den kvalitativa ansatsen och detta för att söka djupare förståelse för det studerade fenomenet. LÄS MER

  4. 19. När enskilt arbete i läroboken får för stort inflytande i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Isabelle Holmqvist; Emma Frisk; [2020]
    Nyckelord :enskilt arbete; instrumentell relationell förståelse; lärobok; matematikundervisningens påverkan; matematikängslan;

    Sammanfattning : Enligt forskning är läroboken den vanligaste undervisningsformen i svensk matematikundervisning. I kunskapsöversikten redogörs alternativa konsekvenser med enskilt arbete i läroboken utifrån både ett lärar- och elevperspektiv. Med läroplanen som grund utreds positiva alternativt negativa konsekvenser där läroboken är ett didaktiskt val. LÄS MER

  5. 20. “Allt som man kan göra inne kan man lika gärna göra ute” : Uppfattningar kring utomhuspedagogik och digitala verktyg samt hur dessa går att kombinera utifrån fritidspersonalens perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Jana Hedström; Maria Nisser; [2020]
    Nyckelord :Communities of practice; Communities of practice; digitala verktyg; fritidshem; fritidslärare; TCKP; utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : Denna studie kommer behandla och analysera fritidspersonalens uppfattningar om utomhuspedagogik och digitala verktyg samt hur dessa går att kombinera i verksamheterna. Studien är gjord utifrån en kvalitativ metod och har använt semistrukturerade intervjuer via telefon. LÄS MER