Sökning: "ämnes-och kursplaner 2011"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden ämnes-och kursplaner 2011.

  1. 1. Poesidelen – Om litteraturstudiets kunskapsbegrepp från Lgy70 till Lgy11

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Utbildningsvetenskap; Lunds universitet/Humanistiska och teologiska fakulteterna

    Författare :Mattias Lindh; [2020]
    Nyckelord :kunskapsbegrepp; läroplansteori; litteratur; litteraturstu- dium; svenska; gymnasieskolan; hermeneutik; Lgy70; Lpf94; Lgy11; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Denna uppsats tecknar hur kunskapsbegrepp av olika slag med avseende på litteraturstudiet inom svenskämnet har konstruerats genom läro-, ämnes- och kursplaner från och med 1970 års läroplan för gymnasieskolan fram till och med den från 2011. Genom att i en närläsning tillämpa idealty- piska begrepp från läroplansteorin visas det hur litteraturen fyllt ett antal olika funktioner under 1900-talets andra hälft. LÄS MER

  2. 2. Vägen till lärarexamen : En undersökning av Uppsala universitets svensklärarutbildning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Tove Westerman; [2017]
    Nyckelord :Lärarutbildning; den nya lärarutbildningen; Uppsala universitets lärarutbildning; svenskämnet; ämneslärare; svensklärare; utbildning;

    Sammanfattning : Den svenska lärarutbildningen har under de senaste decennierna genomgått flertalet stora reformer som inneburit stora förändringar för både lärare och studenter. Den senaste reformen i ordningen implementerades under hösten 2011 och ledde till att det återigen finns fyra olika yrkesexamina inom lärarutbildningen: förskolelärare, grundskollärare, ämneslärare och yrkeslärare. LÄS MER

  3. 3. Betydelsen av återskapade våtmarkers ålder, area och fiskförekomst för simfåglar : En biologistudie ur ett lärarperspektiv

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för fysik, kemi och biologi; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Sebastian Ekholm; [2015]
    Nyckelord :Recovered wetland; Bird; Waterfowl; Area; Age; Fish occurrence; Horned grebe; Excursion; Didactic; Field study; Återskapad våtmark; Fågel; Simfågel; Area; Ålder; Fiskförekomst; Svarthakedopping; Exkursion; Didaktik; Fältstudie;

    Sammanfattning : Återskapade våtmarker är av stor vikt för den biologiska mångfalden och särskilt viktiga för hotade simfåglar. För att öka kunskapen kring hur faktorer som våtmarkers area, ålder och fiskförekomst påverkar simfåglar i återskapade våtmarker studerades fyra våtmarker i Tinnerö naturreservat, Linköpings kommun. LÄS MER

  4. 4. Var finns skillnaderna? En studie om geografilärares förhållningssätt till den nya ämnesplanen i GY2011

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / Institutionen för ekonomi och samhälle

    Författare :Arya Yarahmadi Rahimian; [2014-03-13]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Frågan som har legat till grund för uppsatsen, och som ofta dyker upp i samband med nybildandet eller reformerandet av nya kursplaner för skolämnen, är vilka ämnesteoretiska likheter och skillnader som bör råda mellan gamla och nya kursplaner. Detta är ett intressant problemområde att undersöka då det nu har gått ett par år sedan den nya ämnesplanen för gymnasieskolan trädde i kraft. LÄS MER

  5. 5. Bedömning för lärande i dans : En studie om danslärares bedömningsarbete i dans inom gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Lina Andersson; [2013]
    Nyckelord :assessment; dance; formative assessment; assessment for learning; feedback development dialogue; subject-and course syllabys 2011; Gy-11; bedömning; dans; formativ bedömning; bedömning för lärande; feedbacksamtal; ämnes-och kursplaner 2011; Gy-11;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få kunskap om hur sex danslärare uppfattar sitt arbete med bedömning i dans i gymnasieskolan, inom de nya ämnes-och kursplanerna från 2011. Studien avser också undersöka hur danslärarna går tillväga under feedbacksamtal i dansämnet. LÄS MER