Sökning: "ämneskonstruktioner"

Hittade 5 uppsatser innehållade ordet ämneskonstruktioner.

  1. 1. Det avsedda och det faktiska svenskämnet i Lgr11 : En litteraturstudie om svenskämnets konstruktioner i Lgr11

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Myriam Sidibé Kone; [2022]
    Nyckelord :Lgr11; skrivande; litteratur; bildning; demokrati; grundskolans senare år; svenskämnet; läroplan;

    Sammanfattning : Syftet med den här litteraturstudien har varit att genom en sammanställning av tidigare forskning undersöka svenskämnets konstruktioner i läroplanen för grundskolans årskurs 7–9, med fokus på den inledande delen, ämnets syfte och centralt innehåll. Den frågeställning som formulerades för att besvara syftet handlar om i vilken utsträckning svenskämnet i Lgr11 framställs som litteraturhistoriskt bildningsämne, färdighetsämne och erfarenhetsbaserat ämne. LÄS MER

  2. 2. Lärares tankar om skönlitteratur i svenskundervisningen: legitimeringar, ämneskonstruktioner och kanonlitteratur.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Gabriella Hahn; Munira Warsame; [2020]
    Nyckelord :Gymnasieskolan; kanon; kulturell identitet; legitimering; skönlitteratur; svenskämnet; ämneskonstruktioner.;

    Sammanfattning : Att välja skönlitterära texter är en utmaning som alla svensklärare i landet tampas med. Syftet med vår undersökning är att utveckla kunskap om hur svensklärare resonerar kring sina val av skönlitteratur i svenskundervisningen. LÄS MER

  3. 3. Mellan pluggvägrande pojkar och duktiga flickor. Attityder, intressen och möjligheter tillläsning bland flickor på utvalda yrkesprogram

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Rebecca Andersson; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I den här studien undersöks läsintresse, läsattityder och läsmöjligheter bland kvinnliga elever som studerar på gymnasieskolans yrkesprogram. Med utgångspunkt i vår samtids allt snabbare mediala och digitala utveckling finns ett behov att identifiera skönlitteraturens plats i ungdomars vardag. LÄS MER

  4. 4. ”Att ge barn möjlighet till ett eget litterärt liv är det bästa man kan göra för dem” : - en intervjuundersökning om lärares och skolbibliotekariers syn på skönlitteraturens roll i högstadie- och gymnasieskolans svenskämne.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Anders Sundin; [2018]
    Nyckelord :ämneskonstruktioner; ämnesintegration; skönlitteratur; böcker; motivation; svenskämnet;

    Sammanfattning : This thesis concerns book reading in school, how to work with it and why. My study includes research from four different writers based on the benefits of reading literature and working with this in schools and with children. I have also studied four reading and writing projects relevant for my thesis. LÄS MER

  5. 5. Muntlighet i Svenska 1

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sofie Remgren; Emelie Skog; [2016]
    Nyckelord :Bedömningsmatris; Lyssnande; Lärande bedömning; Muntlig framställning; Muntlighet; Nationellt prov; Svenska; Ämneskonceptioner;

    Sammanfattning : Syftet är att undersöka hur verksamma lärare i svenska arbetar med, och bedömer, muntlighet i årskurs 1 på gymnasiet. Våra forskningsfrågor är: Vilken eller vilka ämneskonceptioner utgår lärare ifrån vid undervisning kring muntlighet i svenska 1? Hur arbetar lärare inför och under den muntliga delen av det nationella provet i svenska 1? Upplever lärare att det finns svårigheter kring bedömningen av den muntliga delen av det nationella provet i svenska 1, och i så fall vilka? Vilka bedömningsmetoder (utöver de som används vid nationella provet) används vid muntlig framställning inom svenska 1 och vilka kompetenser är det som bedöms genom dessa metoder? Vi har gjort en empirisk undersökning med kvalitativa intervjuer och materialet består av fyra informanter som undervisar i svenska på gymnasiet. LÄS MER