Sökning: "öva musik"
Visar resultat 1 - 5 av 57 uppsatser innehållade orden öva musik.
1. Medel och ändamål : Om ämnesintegrerad undervisning, med musikaliska förtecken
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälleSammanfattning : Skolan har enligt läroplanen ansvar för att eleverna inhämtar och utvecklar kunskaper som är nödvändiga för varje individ och samhällsmedlem. Det innebär bland annat att ge eleverna överblick och sammanhang genom att anlägga övergripande perspektiv och samordna olika ämnesområden så att eleverna får möjlighet att uppfatta större kunskapsområden som en helhet (Skolverket, 2022a). LÄS MER
2. Att hitta min inre Nimrud - mitt liv som ADHD-musiker
Master-uppsats, Lunds universitet/Musikhögskolan i MalmöSammanfattning : Det här är ett masterarbete kring relationen mellan ADHD och musik, inte inom medicin. Med arbetet vill jag lyfta upp fördelar, hyperförmågor och den stora kreativa potential som ADHD ger mig som musiker. Jag fick ADHD-diagnosen först efter flera års studier på Musikhögskolan, och hade innan dess levt 30 år med bara nackdelar med ADHD. LÄS MER
3. Icke förväntad gestaltning av klassisk sång : En undersökning om att utforska röstens möjliga vägar till gestaltning genom sinnesstämning och röstkvalitéer
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/MusikhögskolanSammanfattning : Syftet med denna uppsats var att undersöka röstens möjliga vägar till gestaltning genom sinnesstämning och genom röstkvalitéer som vanligtvis inte är de förväntade inom klassisk musik. För att undersöka detta har jag omarbetat ett klassiskt stycke skrivet av Mario Castel-nuovo-Tedesco. LÄS MER
4. Myter : Karol Szymanowski
Kandidat-uppsats, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för klassisk musikSammanfattning : Uppsatsen börjar med en inblick i kompositören Karol Szymanowskis liv samt de mytologiska berättelserna han komponerade musik över: "Arethusas källa", "Narcisse" och "Pans flöjt". Studien handlar om att ta reda på hur Szymanowskis musik går att koppla till myterna i fråga och på viilka sätt djupdykningen i ämnet kan påverka mig under instuderingen av verket. LÄS MER
5. Varför öva? : En kvalitativ studie om övning på trummor under gymnasieutbildningen.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)Sammanfattning : This qualitative study examines high school students´ views on independent practice in drums, as well as the drum students' experiences of strategies for practice. The study also intends to investigate which cultural tools the drum students use in their practice and whether any form of practice culture emerges. LÄS MER