Medel och ändamål : Om ämnesintegrerad undervisning, med musikaliska förtecken

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

Sammanfattning: Skolan har enligt läroplanen ansvar för att eleverna inhämtar och utvecklar kunskaper som är nödvändiga för varje individ och samhällsmedlem. Det innebär bland annat att ge eleverna överblick och sammanhang genom att anlägga övergripande perspektiv och samordna olika ämnesområden så att eleverna får möjlighet att uppfatta större kunskapsområden som en helhet (Skolverket, 2022a). Detta självständiga arbete handlar om ämnesintegrerad undervisning, ett utvecklingsområde med hög aktualitet. Syftet var att undersöka hur ämnesintegrerad undervisning bedrivs, ställt i relation till rådande ramar, nedbrutet i tre frågeställningar. I vilka former praktiseras ämnesintegrerad undervisning? Hur varierar förutsättningarna mellan skolor beträffande ramfaktorerna tid, organisation och samordning? Kan man urskilja några samband mellan dessa ramfaktorer och den ämnesintegrerade undervisningen i praktiken såsom den beskrivs avseende kvalitet och kvantitet. Undersökningen genomfördes genom tre intervjuer med lärare på olika skolor. Materialet analyserades utifrån ramfaktorteorin och resultatet visar på variationer bland de undersökta skolorna beträffande tid och grad av ämnesintegration samt avsatt tid för planering och samordning. Det visar även ett positivt samband mellan löpande planeringstid och samordningsfunktion å ena sidan och måluppfyllelse å den andra, det vill säga ju mer avsatta resurser desto mer ämnesintegrerad undervisning i praktiken. Ämnesintegration förekommer både i större projekt, temaarbeten och enklare former där eleverna får öva förmågan att se samband, samma sorts förmågor som enligt betygskriterierna gör skillnaden mellan höga och låga betyg i skolan. Mot denna bakgrund föreslås den ämnesintegrerade undervisningen införas i högre utsträckning som ett naturligt inslag i den löpande skolverksamheten än vad som har visat sig i studien. Med utgångspunkt från de nationella målen och som en följd av resultatet i studien föreslås bland annat en modell av praktiknära forskning med musikaliska inslag som i förlängningen kan ge den ämnesintegrerade undervisningen en starkare plattform.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)