Sökning: "4 didaktiska frågor"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden 4 didaktiska frågor.

  1. 1. Skönlitteratur som medierande redskap : En studie i hur lärare med hjälp av skönlitteratur kan arbeta för att främja elevers psykiska hälsa.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Mathias Petersson; Gabriella Lönn; [2023]
    Nyckelord :psykisk ohälsa; skönlitteratur; litteraturdidaktik; didaktisk potential; medieranderedskap; årskurs 4–6;

    Sammanfattning : Studien syftar till att genom en kort kvantitativ enkät undersöka i vilken utsträckning lärare itre svenska kommuner använder sig av skönlitteratur som medierande redskap i sinundervisning för att behandla komplexa frågor. Genom kvalitativ metod genomförs intervjuermed åtta lärare för att belysa hur de uppger att de arbetar samt vilka möjligheter och utmaningarde stöter på. LÄS MER

  2. 2. Kan Keene, Lindgren & Trenter bidra till lösningar på värdegrundsarbetets gåtor? : En studie om tre barndeckares didaktiska potential för svenskämnets värdegrundsarbete i årskurs 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Tove Johansson; Sofia Lingersjö; [2023]
    Nyckelord :Värdegrundsarbete; skönlitteratur; barndeckare; undervisning; etik och moral; maktrelationer; explicit och implicit ideologi;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka tre skönlitterära verk inom barndeckargenren och dess potential inom ett didaktiskt värdegrundsarbete inom svenskämnet. Undersökningen inriktar sig på elever i årskurs 4–6. LÄS MER

  3. 3. Digitala matematiksspels påverkan på kunskapsutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Mimmi Grip; David Siöland; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Digitala verktyg tar en alltmer betydande roll i svenska matematikklassrummet, och digitala matematikspel blir därför av ett intresse. Syftet med kunskapsöversikten är att kritiskt granska om huruvida digitala matematikspel kan främja kunskapsutvecklingen hos elever inom området aritmetik i årskurserna 4-6. LÄS MER

  4. 4. Pandemins digitala svenskämne : En kvalitativ studie om gymnasielärare erfarenheter av att undervisa i svenskämnet på distans

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Anna Haraldsson; Casandra Ikonen; [2021]
    Nyckelord :coronapandemi; didaktik; distansundervisning; läsning; svenskämnet;

    Sammanfattning : Vi ämnar utveckla förståelse för hur gymnasielärare i svenskämnet har upplevt skiftet från klassrumsundervisning till distansundervisning med särskilt intresse av läsning. Metoden utgörs av kvalitativa intervjuer med fyra verksamma svensklärare. LÄS MER

  5. 5. Lärares didaktiska val gällande digitala spel i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Festina Mehmeti; Johanna Söderström; [2021]
    Nyckelord :Matematik; digitala matematikspel; didaktiska val; motivation; samspel; utveckling; direkt feedback;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att genom intervjuer ta reda på lärares syfte vid användning av digitala spel i matematikundervisningen. Detta görs utifrån ett sociokulturellt perspektiv på lärande. LÄS MER