Sökning: "AI i skolan"

Visar resultat 1 - 5 av 255 uppsatser innehållade orden AI i skolan.

  1. 1. Mellanstadieelevers Uppfattning Om Artificiell Intelligens

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Veronica Anderberg; Jenny Harrysson Fallberg; [2024]
    Nyckelord :artificial intelligence; group interviews; primary school students’ perceptions; artificiell intelligens; gruppintervjuer; mellanstadieelevers uppfattningar;

    Sammanfattning : I november 2022 släpptes ChatGPT fritt på marknaden, och plötsligt förändrades synen på och kunskapen om artificiell intelligens! Syftet med studien är att synliggöra vilka olika uppfattningar elever på mellanstadiet har om artificiell intelligens (AI). Utifrån en fenomenografisk ansats har 16 mellanstadieelever, på två olika skolor, intervjuats i grupper om fyra vid två tillfällen. LÄS MER

  2. 2. Utilizing energy-saving techniques to reduce energy and memory consumption when training machine learning models : Sustainable Machine Learning

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Khalid El Yaacoub; [2024]
    Nyckelord :Sustainable AI; Machine learning; Quantization-Aware Training; Model Distillation; Quantized Distillation; Siamese Neural Networks; Continual Learning; Experience Replay; Data Efficient AI; Energy Consumption; Energy-Savings; Sustainable ML; Computation resources; Hållbar maskin inlärning; Hållbar AI; Maskininlärning; Quantization-Aware Training; Model Distillation; Quantized Distillation; siamesiska neurala nätverk; Continual Learning; Experience Replay; Dataeffektiv AI; Energiförbrukning; Energibesparingar; Beräkningsresurser;

    Sammanfattning : Emerging machine learning (ML) techniques are showing great potential in prediction performance. However, research and development is often conducted in an environment with extensive computational resources and blinded by prediction performance. LÄS MER

  3. 3. Samhällslärare i begynnelsen om AI- En kvalitativ studie om samhällslärare i gymnasiets attityder gentemot AI, ex ChatGPT

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Joakim Hellström; [2023-06-29]
    Nyckelord :AI; förändring; skola;

    Sammanfattning : Denna studie har till avsikt att utforska kring samhällslärare attityder gentemot AI, ex ChatGPT. Inledningsvis görs en presentation av människans förhållningssätt mot ny teknik genom historien. LÄS MER

  4. 4. Image-classification for Brain Tumor using Pre-trained Convolutional Neural Network

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Bushra Alsabbagh; [2023]
    Nyckelord :Brain tumor; Deep learning; Convolutional Neural Network CNN ; diagnosis; Image classification; pre-trained models; dataset; economic impact.; Cancer; Hjärntumör; Artificiell intelligens AI ; djupinlärning; konvolutionellt neuralt nätverk CNN ; Diagnostik; Bildklassificering; förtränade modeller; dataset.;

    Sammanfattning : Brain tumor is a disease characterized by uncontrolled growth of abnormal cells in the brain. The brain is responsible for regulating the functions of all other organs, hence, any atypical growth of cells in the brain can have severe implications for its functions. LÄS MER

  5. 5. Evaluating ChatGPT’s Ability to Compose Music Using the MIDI File Format

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Marcus Warnerfjord; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : This thesis examines the capabilities of the artificial intelligence model (AI), ChatGPT 3.5-turbo, to compose valuable music in a digital format (MIDI) from natural language prompts. Implementing a multifaceted quantitative approach, the study combines objective musical metrics with subjective user evaluations. LÄS MER