Sökning: "Amanda Lee"
Hittade 4 uppsatser innehållade orden Amanda Lee.
1. "Oordning i släktleden" : -en diskursanalys på framställningen av transpersoner och deras föräldraskap i förarbeten och riksdagsdebatten till Lag (1972:119) om fastställande av könstillhörighet i vissa fall
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Denna uppsats har studerat hur transpersoner och deras föräldraskap har framställts i den politiska diskursen. Tidigare forskning visar att transpersoner stigmatiseras, mycket på grund av det binära synsättet på kön. LÄS MER
2. Pass-Through Rates of Emission Costs in the Iberian Electricity Market
D-uppsats, Handelshögskolan i Stockholm/Institutionen för nationalekonomiSammanfattning : We investigate the pass-through of emission costs to electricity prices on the Iberian electricity market from 2017 to 2021. Using an IV specification that requires few assumptions on the functional forms of the supply and demand curve we find an average pass-through rate of 110%, which is higher than previous estimates for Spain. LÄS MER
3. Normkritisk pedagogik i ämnet idrott och hälsa : En kvalitativ studie utifrån begreppen genus, kön och etnictet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)Sammanfattning : Tidigare forskning visade att lärarutbildningar har misslyckats med att utbilda lärare kring normkritisk pedagogik där genus, kön och etnicitet är betydande faktorerna för elevernas resultat i skolan (Skolverket 2016a; Lundvall 2006; Barker 2017). Vårt syfte med studien var att ta reda på hur lärare arbetar med normkritisk pedagogik samt om och isåfall hur Linnéuniversitetet har förberett lärare i idrott och hälsa kring ämnet. LÄS MER
4. Välkommen in i värmen! : En netnografisk studie över hur IKEA skapar, upprätthåller och utvecklar sina relationer i det digitala medielandskapet
Kandidat-uppsats, Fakulteten för ekonomi, kommunikation och ITSammanfattning : Social media has meant that organizations can engage in dialogue with their audience without journalistic intermediaries. PR 2.0 is a term that defines the new way for organizations to work with public relations in the new media landscape. LÄS MER