Sökning: "Anna Sandström"
Visar resultat 11 - 15 av 40 uppsatser innehållade orden Anna Sandström.
11. Kliv in i skolmatematiken men lämna verkligheten hemma : En studie kring kopplingen mellan vardag och skolmatematik hos elever i årskurs 1-3
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)Sammanfattning : Följande studie behandlar ämnet vardagsanknuten matematik. Syftet med studien har varit att ta reda på vad som egentligen är vardagsmatematik för eleverna, hur de kan göra kopplingen mellan vardag och matematik samt vilka matematiska kunskaper de har möjlighet att visa i vardagsanknutna och öppna problemuppgifter. LÄS MER
12. "Jag känner mig ju hel med extra tillagt liksom" : En diskursanalytisk intervjustudie med personer som kan kategoriseras som mixed race i dagens Sverige
Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärandeSammanfattning : Kritiska mixed race-studier är ett forskningsområde som internationellt växer sig allt större, men i en svensk kontext saknas forskning på personer som klassificeras som mixed race. I denna studie har tretton personer intervjuats med syfte att se hur de talade om sitt identitetsskapande i förhållande till sin blandade identitet samt om omgivningens bemötande. LÄS MER
13. Arbetsplatsförlagt lärande (APL) - handledares uppfattningar av vad elever ska lära sig samt vad och hur kunskapen ska bedömas
Master-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Inom ramen för gymnasieskolans yrkesprogram förläggs en del av elevens utbildning på en arbetsplats, APL. APL är betydelsefull för yrkesprogrammen eftersom hela utbildningen syftar till att knyta an till kommande yrkesroll och lära sig yrket tillsammans med redan yrkesverksamma. LÄS MER
14. Facilitating Value in Higher Education : A study of interaction as a tool for value creation
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : In Sweden two reforms were implemented in 2011 in order to delegate control to universities and improve the quality of tertiary education. Despite the efforts, Swedish universities are experiencing a quality crisis and the majority of students are receiving less than the recommended nine hours per week of tutor led education. LÄS MER
15. ”För att få gnistan och glädjen tillbaka” : Lärares arbete med elever som har potential att vara eller som är högpresterande inom matematik
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematikdidaktik (MD)Sammanfattning : Syftet med följande studie är att undersöka hur lärare arbetar för att utmana elever med potential att vara eller som är högpresterande inom matematik. Enligt skollagen och läroplanen har alla elever rätt till utveckling på sin nivå. LÄS MER