Sökning: "Att hjälpa elever med dyskalkyli"

Visar resultat 1 - 5 av 28 uppsatser innehållade orden Att hjälpa elever med dyskalkyli.

  1. 1. Matematiksvårigheter : En intervjustudie om hur lärare, speciallärare ochspecialpedagog i årskurs 4 - 6 arbetar i undervisningenmed elever i matematiksvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Victoria Karlsson; [2022]
    Nyckelord :Akalkyli; dyskalkyli; matematikångest; pseudodyskalkyli; speciallärare; specialpedagog;

    Sammanfattning : Detta är en kvalitativ fallstudie och undersökningen har utgått från semistrukturerade intervjuer med lärare, speciallärare och specialpedagoger från två olika skolor. Studiens syfte är att undersöka vad olika pedagoger möter när de undervisar elever med matematiksvårigheter. LÄS MER

  2. 2. Dyskalkyli Vad är det? Vad kan vi, som lärare, göra för att underlätta dyskalkylektikerns matematikutveckling?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Mikael Hållbus; [2021]
    Nyckelord :Dyskalkyli; Matematik; Matematiklärare; Grundskolan; Diagnos;

    Sammanfattning : Litteraturen visar att dyskalkyli är en specifik form av matematiksvårigheter vars diagnos fastställs genom utredning av medicinsk personal. Ca 3-6% av alla elever har dyskalkyli. Denna studie siktar mot att visa dagens metoder för undervisning av elever med dyskalkyli. LÄS MER

  3. 3. NUMICON - ETT TAKTILT OCH VISUELLT LABORATIVT MATERIAL FÖR ATT FRÄMJA ANTALSUPPFATTNING - en interventionsstudie om fyra elever i specifika matematiksvårigheter

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Lillian Greek; Sairah Hasan; [2020-01-16]
    Nyckelord :Numicon; antalsuppfattning; specifika matematiksvårigheter; dyskalkyli; akalkyli; interventionsstudie;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte är att pröva Numicon, ett interventionsmaterial som är framtaget för att stödja elever i matematiksvårigheter utvecklingen av antalsuppfattning samt utveckla ny specialpedagogisk och didaktisk kunskap kring antalsuppfattning som är betydelsefull för vår blivande roll som speciallärare. Nedanstående forskningsfrågor utforskar hur interventionen tar sig uttryck i undervisningen: • Hur tar sig eleverna an materialet? • Vilka möjligheter och hinder visar sig i interventionen? • Vilka erfarenheter utvecklar vi som speciallärare av att genomföra denna interventionsstudie? Studien omfattade 4 elever i specifika matematiksvårigheter, två elever i årskurs 3 och två elever i årskurs 9. LÄS MER

  4. 4. Matematikundervisning för elever med dyskalkyli : en kunskapsöversikt

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Alice Magnusson; Josefine Westling; [2020]
    Nyckelord :dyskalkyli; undervisningsmetoder; åtgärder; anpassningar; undervisning;

    Sammanfattning : Inledning Enligt Brian Butterworth, professor i neuropsykologi, har 4-8 % av befolkningen dyskalkyli. Dyskalkyli är en medfödd kognitiv nedsättning och innebär att eleven har specifika matematiksvårigheter som påverkar delar av den kognitiva processen, det vill säga tänkandet. LÄS MER

  5. 5. En undersökning om lärares, speciallärares och specialpedagogers uppfattningar om dyskalkyli

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Tina Forsberg; [2020]
    Nyckelord :Dyskalkyli; kartläggning; matematikundervisning; utredning;

    Sammanfattning : Min studie förväntas bidra med kunskap om hur speciallärare, specialpedagoger och grundskollärare uppfattar begreppet dyskalkyli samt hur de strukturerar undervisningen för eleverna. Studiens syfte är att öka kunskapen om vilka olika utgångspunkter det finns bland lärare, speciallärare och specialpedagoger för att förstå dyskalkyli. LÄS MER