Sökning: "Barns hundra språk"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden Barns hundra språk.

  1. 1. En kvalitativ observationsstudie om barns estetiska språkande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Nina Muskos; [2019]
    Nyckelord :estetiskt skapande; förskola; Reggio Emilia; hundra språk;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att bidraga med en ökad kunskap kring hur barns estetiska språkande kan framkomma i ett ateljéarbete. Samt att synliggöra hur processen och meningsskapandet i barns estetiska bildskapande kan uttryckas. Studien genomfördes som en kvalitativ observationsstudie. LÄS MER

  2. 2. Ett barn är gjort av hundra språk. Ett utvecklingsarbete om miljöns påverkan på barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Amina Ahmed; Josefin Andersson; [2018]
    Nyckelord :förskola; reggio emilia; miljö; språkutveckling; lek; barns perspektiv; barnperspektiv;

    Sammanfattning : Barn lär sig att förstå sin omvärld med hjälp av språket vilket gör språket till en av de viktigaste förutsättningarna i barns liv. Följande studie har tagit sin utgångspunkt och inspiration från Reggio Emilia pedagogikens filosofi där grundaren av filosofin beskrev barnet som att de föds med hundra språk, men berövas nittionio. LÄS MER

  3. 3. Bra verksamheter ska bada i barns hundra språk

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ola Sjöberg; Joakim Åberg; [2016]
    Nyckelord :fritidshem; nyanlända barn; integrering;

    Sammanfattning : Nyanlända barns mottagande i skolan framhålls som ett bristfälligt forskningsområde (Bunar, 2015). Ämnet är av högaktuell relevans för att alla barn i svensk skola och fritidshem ska ha likvärdiga förutsättningar. LÄS MER

  4. 4. Mate-este-tik : Möjligheter till matematik i barns skapande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Cendresa Smakici; Louise Risendal; [2015]
    Nyckelord :Matematik; Estetik; Agentisk realism; Bishops matematiska aktiviteter; Materiellt-diskursivt; Intraaktion; Onto-epistemologi; Performativa agenter; Estetiska dimensionen; Deltagande observation; Mindre etnografisk studie; Barns hundra språk;

    Sammanfattning : Syftet med denna mindre etnografiska studie är att utmana uppdelningen mellan matematik och estetikgenom att undersöka barns estetiska skapande och vilken matematiska möjligheter som uppstår underprocessen i barns möte med materialet. Detta med hjälp av deltagande observationer för att kunnaundersöka barns möte med matematik, estetik och material i en sammanflätad tillblivelseprocess däringet överordnar det ena eller det andra. LÄS MER

  5. 5. Ateljeristors förhållningssätt till barns bildskapande : Inspiration från Reggio Emilias pedagogiska filosofi i svensk förskolekontext

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Cecilia Altergård; Johanna Wickman; [2013]
    Nyckelord :ateljerista; ateljeristans roll; Reggio Emilia; estetiska lärprocesser; barns bildskapande;

    Sammanfattning : BakgrundVi har valt att belysa bildpedagogikens framväxt i Sverige och ge en överblick av viktiga föregångsgestalter och deras pedagogiska synsätt. Reggio Emilias pedagogiska filosofi presenteras, där idén om att använda en ateljerista i den pedagogiska verksamheten startade. LÄS MER