Sökning: "Bedömning i gymnasieskolan"
Visar resultat 21 - 25 av 168 uppsatser innehållade orden Bedömning i gymnasieskolan.
21. Likvärdig bedömning i svenskämnet : En kvalitativ undersökning av svensklärares bedömning av novellanalyser i svenskämnet i gymnasieskolan.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Studien har tagit sin utgångspunkt ur läraryrkets frågor som handlar om likvärdig bedömning. Syftet har varit att ge ett kunskapsbidrag till forskningsfältet om bedömningspraktiker med fokus på likvärdighet utifrån tre svensklärares ifyllda bedömningsmatriser av tre elevers novellanalyser i kursen svenska 2. LÄS MER
22. Den digitala järnridån under distansundervisning : En förståelseinriktad studie om hur lärare i samhällskunskap realiserar bedömning i den svenska gymnasieskolan under covid 19-pandemin
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för statsvetenskap (ST)Sammanfattning : This study seeks to bring understanding in how teachers in civics, in the context of the Swedish secondary school curriculum, handled and what strategies they employed in relation to teaching, assessment and legal certainty during the covid-19 pandemic when lessons and education was conducted while pupils’ and teachers where separated both in space and time. The theoretical perspectives are primarily that of frame factors and process variables and theory of assessment which seeks to explain how the teachers changed their didactics and came to terms with fruitful teaching under a new set of conditions. LÄS MER
23. Trumundervisning på gymnasiet : En studie av hur gymnasielärare arbetar med kursen ’Instrument eller Sång 1’ utifrån instrumentet trummor
M1-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärandeSammanfattning : Denna studie behandlar trumlärares arbete inom kursen ’Instrument och sång 1’ på gymnasiet med inriktning trummor. Studien berör musikämnet då kursen är en del av ämnet musik i gymnasieskolan. LÄS MER
24. Formativ bedömning i gymnasieskolan : Ett lärarperspektiv på linjära ekvationssystem
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för matematik och datavetenskap (from 2013)Sammanfattning : Under många år har formativ bedömning blivit ett begrepp som används flitigt i undervisningsdiskussioner. Detta för att resultatet utav arbetsmetoden varit så positivt. Man har sett att man genom att uppmärksamma elever på deras kunskapsnivå kan lägga upp en mer individuell strategi för hur de ska nå sitt slutmål. LÄS MER
25. En kvantitativ studie om ökad motivation i kemi genom formativ bedömning
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Bedömning är något alla elever kommer i kontakt med under sina skolår, och som i sin tur kan påverka motivationen både positivt och negativt. I läroplanen för gymnasieskolan lyfts elevernas egen möjlighet till inflytande för att vidga sina kunskaper. LÄS MER