Sökning: "Butikschefer"

Visar resultat 1 - 5 av 184 uppsatser innehållade ordet Butikschefer.

  1. 1. Donationer av överskottsmat i livsmedelsbutik - till vilket värde?

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Mattias Kristensson; Jesper Leverin; [2023-09-25]
    Nyckelord :Donationer; Matsvinn; Överskottsmat; Värdeskapande; Livsmedelsbutiker; Hinder;

    Sammanfattning : 91 000 ton livsmedelsavfall uppstår idag i svenska livsmedelsbutiker varav en stor del fortfarande är ätbar mat som hade kunnat gå till donationer. Samtidigt lever nästan 7% av Sveriges befolkning i ekonomisk utsatthet och har svårt att täcka nödvändiga kostnader såsom mat. LÄS MER

  2. 2. Öppet och stängt samtidigt? - En studie om Systembolagets strategier för att skapa och vidmakthålla legitimitet i en komplex omgivning

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Andrea Wachtmeister; Melina Rosendahl; [2023]
    Nyckelord :legitimacy; systembolaget; stakeholders; conflicting interests; social institutions; legitimitet; systembolaget; intressenter; motstridiga intressen; sociala institutioner;

    Sammanfattning : Systembolaget är en organisation som navigerar i en komplex miljö där hänsyn behöver tas till olika intressenters intressen samt samhällsuppdraget de blivit tilldelade av staten. I den komplexa miljön kan det vara svårt för organisationen att hantera sin legitimitet. LÄS MER

  3. 3. Marknadsföringsstrategier Inom Dagligvaruhandel Under Hög Inflation : En Kvalitativ Studie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Adris Ahmady; Maryam Mohammed; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Titel: Marknadsföringsstrategier inom dagligvaruhandeln under hög inflation Nivå: Examensarbete på grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi Författare: Adris Ahmady och Maryam Mohammed Handledare: Peter Ek Datum: 2023-juni Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka marknadsföringsstrategier för företag inom dagligvaruhandel under en hög inflationstakt. För att bidra med ökad förståelse kring hur företagens marknadsföring påverkas, görs en jämförelse mellan strategier inom marknadsföring som företagen tillämpar under normala ekonomiska omständigheter och hur dessa förändrats eller påverkats under en ekonomisk kris, i detta fall en stigande inflation. LÄS MER

  4. 4. En mångfacetterad syn på makt : En kvalitativ studie om butikschefers upplevelser av sociala maktrelationer i en svensk arbetslivskontext

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Sandra Ilczuk; Emma Thor; [2023]
    Nyckelord :power; social power relationships; leadership; social norms; organizations; makt; sociala maktrelationer; ledarskap; sociala normer; organisationer;

    Sammanfattning : Makt är ofta negativt associerat och förknippat med någonting auktoritärt. Speciellt tydligt blir detta i en skandinavisk kultur där det finns ett vardagligt tal kring “jantelagen” som förkastar när man skryter om sina egna framgångar. LÄS MER

  5. 5. Emotionellt arbete som komplement till chefsrollen. : En vinjettstudie om butikschefer inom detaljhandeln och deras föreställningar om arbetsrelaterade scenarion.

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för Urbana Studier (US)

    Författare :Lina Petö-Jonasson; Awa Sarr; [2023]
    Nyckelord :Leadership; Emotional labour; Retail; Ledarskap; Emotionellt arbete; Detaljhandel;

    Sammanfattning : Vår studie undersöker butikschefer inom servicebranschen föreställningar om det emotionella arbete som de kan möta i sina dagliga arbetsuppgifter, samt om hur rollen kan påverkas utefter deras arbetsmiljö. Detta är en kvalitativ studie där vi har valt att använda oss av intervjuer utifrån vinjettmetoden. LÄS MER