Sökning: "Cecilia Ullergård Pappas"

Hittade 2 uppsatser innehållade orden Cecilia Ullergård Pappas.

  1. 1. Skönlitteraturens betydelse för elevers läsinlärning och läslust. : En kvalitativ studie på grundskolelärares arbete med skönlitteratur i undervisningen i årskurserna F—3.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, CHILD

    Författare :Cecilia Ullergård Pappas; [2019]
    Nyckelord :Skönlitteratur; läsning; motivation; högläsning; tystläsning;

    Sammanfattning : Detta är en kvalitativ studie vars syfte är att studera skönlitteraturens betydelse för elevers läsutveckling och läslust samt att undersöka hur grundskolelärare inom årskurserna F—3 jobbar med skönlitteratur i undervisningen. Frågeställningarna som har legat till grund för studien har varit ”hur används skönlitteratur i undervisningen för att stödja elevers läsinlärning och läslust?” och ”vad är den generella inställningen till arbete med skönlitteratur utifrån lärares perspektiv?” Detta har besvarats genom att läsa litteratur inom ämnet och genom att intervjua fyra verksamma klasslärare som undervisar i ämnet svenska. LÄS MER

  2. 2. Litteratur och medier som stöd i läs- och skrivinlärningen : Hos elever med dyslexi i årskurs F–3

    M1-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Elina Rickardsson; Cecilia Ullergård Pappas; [2018]
    Nyckelord :Dyslexi; fonologisk medvetenhet; skolans insatser; skönlitteratur; ljudböcker; datorstöd.;

    Sammanfattning : Att vara läs- och skrivkunnig är ett grundläggande mål i skolan och läraren ska se till att alla elever når målet. Elever med dyslexi har det relativt svårare att nå målen i läsning och skrivande som skolan ställer vilket kräver anpassning av undervisningen. LÄS MER