Sökning: "Deltagande delaktighet pedagogik"

Visar resultat 1 - 5 av 57 uppsatser innehållade orden Deltagande delaktighet pedagogik.

  1. 1. ”Kan barn få allting”? Aktionsforskning med barns reella inflytande, delaktighet samt demokrati i fokus - En djupdykning i policytexter för arbetslagets medvetenhet och ökade måluppfyllelse

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Maria Kuczerski; [2024-02-29]
    Nyckelord :Aktionsforskning; Förskola; Reellt inflytande; Delaktighet; Demokrati; Inflytande; Bernstein; Makt; Kontroll; Medvetenhet; Deltagande observation; Pedagogisk diskurs.;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att utforska läroplanen och utvalda policytexter som formuleras på politisk nivå och granska vad som explicit praktiseras i utbildningen. Studien har varit ett utvecklingsarbete som använt aktionsforskning som ansats. LÄS MER

  2. 2. Inkluderingsuppdragets komplexitet : en kvalitativ intervjustudie med speciallärare och specialpedagoger i grundsärskolan (anpassade grundskolan)

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Madelene Anderot; Martina Dènes; [2023]
    Nyckelord :Grundsärskola anpassad grundskola ; inkluderande lärmiljöer; inkludering; speciallärare; specialpedagoger;

    Sammanfattning : Begreppet inkludering saknar en tydlig definition men kan i utbildningssystemet relateras till utbildning, pedagogik och praktik. Inkluderande utbildning framhävs som en process där målsättningen är att öka elevers delaktighet i skolans gemenskap (Florian & Black-Hawkins, 2011; Nilholm & Göransson, 2013). LÄS MER

  3. 3. ”Hemma bra borta bättre”När vardagsrummet blir digitalt klassrum : En socialpedagogisk analys av studenters uppfattning om lärande, delaktighet, gemenskap och kommunikation.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Magnus Sjösten; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Föreliggande studie syftade till att belysa universitetsstudenters upplevelse av undervisning på digitala plattformar i förhållande till traditionell klassrumsundervisning med fysisk närvaro. Utifrån en kvalitativ metod, där inspiration hämtades från såväl den fenomenologiska som den hermeneutiska kunskapsansatsen undersöktes hur den digitala undervisningen påverkade studenterna i lärandesituationen kontra den traditionella klassrumsundervisningen. LÄS MER

  4. 4. ”Anpassa sig som en kameleont” : - Specialpedagogens erfarenheter av förebyggande ochfrämjande arbete i elevhälsan.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Carina Vernersson Jonsson; Nilla Bengtsson; [2023]
    Nyckelord :hälsa; specialpedagog; förebyggande; hälsofrämjande; inkludering; salutogent; relationellt perspektiv.;

    Sammanfattning : Utifrån stundande lagkrav gällande specialpedagog eller speciallärares deltagande i elevhälsoteamets arbete ställde vi oss frågan om hur detta arbete ser ut idag. Då lagändringen ämnar öka förekomsten av förebyggande och främjande arbete i elevhälsan, är detta vår huvudfokus. LÄS MER

  5. 5. This is "Tricky"! : A Micro-ethnographic Study of Participation and Inclusion of Integrated Students with Intellectual Development Disorder in Swedish Compulsory Schools

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktik

    Författare :Pernilla Lindberg; Brittany Westerblom; [2022]
    Nyckelord :ethnography; inclusion; integration; intellectual development disorder; own experience; participation; participation model; student’s voice; delaktighet; delaktighetsmodellen; egen erfarenhet; elevens röst; etnografi; inkludering; integrering; intellektuell funktionsnedsättning;

    Sammanfattning : The aim of this study is to provide increased knowledge about the experiences of some Swedish students with intellectual development disorder who are enrolled in compulsory school for pupils with learning disabilities and study according to that curriculum but attend school as integrated students. The study examines how these students understand opportunities and experiences of participation and inclusion in their learning environment and social existence based on self-perceived experiences. LÄS MER