Sökning: "Digitala marknader"
Visar resultat 1 - 5 av 59 uppsatser innehållade orden Digitala marknader.
1. Dominansmissbruk och digitala plattformar : En studie av hur artikel 102 FEUF och DMA hanterar digitala marknader, självförbehåll och utnyttjanden av insamlad data
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Juridiska institutionenSammanfattning : Dagens samhälle förändras snabbt, och digitala marknader med det. Digitaliseringen har lett till revolutionerande utvecklingar av vårt samhälle, och bakom dessa förändringar står primärt ett fåtal dominerande teknikjättar och deras plattformar. LÄS MER
2. När är data en nödvändig nyttighet? - En analys av skyldigheten att dela data i det digitala ekosystemet
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrättSammanfattning : Den tekniska utvecklingen har påverkat hur vi interagerar och bidragit till betydande framsteg. Samtidigt har den medfört utmaningar i form av bristande differentiering på den inre marknaden till följd av varierande datainnehav bland aktörer. LÄS MER
3. Culpa in Code: Exploring Autonomous Algorithmic Collusion under EU Competition Law
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska fakulteten; Lunds universitet/Juridiska institutionenSammanfattning : Algorithms wield an increasingly significant influence in our everyday lives. Both in traditional brick-and-mortar markets, and particularly in the digital markets, companies use algorithms for various operations. Instances of algorithmic collusion have already surfaced. However, a more signifi-cant threat may await. LÄS MER
4. Defend or attack: when do companies’ strategies employ aggressive or defensive tactics when faced with digital transformation in banking : A two nation comparison between the Swedish and the South African bank environment
Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälleSammanfattning : In today's fast-paced and technology-driven society, the banking industry is undergoing a big change in digital transformation. Therefore, the purpose of this thesis is to investigate the reason behind the differences in digital banking product development between South Africa and Sweden, and what reasons there are behind the differences in the two environments. LÄS MER
5. Sociala medier ur ett B2B-perspektiv : En kvalitativ studie om sociala medieplattformars roll för SME:s utveckling av affärsrelationer på utländska marknader
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Digitaliseringen är ett centralt fenomen för vår samtid där framväxten av digitala plattformar bland annat påverkat hur företag interagerar med varandra. Syftet med denna studie är att undersöka om skapandet av nya relationer mellan företag underlättas genom användandet av sociala medieplattformar, samt vilken typ av relation som dessa plattformar ger upphov till. LÄS MER