Sökning: "Diskursanalys som teori och metod konst"
Hittade 5 uppsatser innehållade orden Diskursanalys som teori och metod konst.
1. Stoppa 5G! Risk, rädsla och misstro online : En multimodal diskursanalys av den 5G-kritiska rörelsen på Facebook
Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälleSammanfattning : Den moderna informations- och kommunikationsteknologin har inneburit genomgripande förändringar av vårt sätt att leva och kommunicera men nya tekniker har också mötts av skepticism och väckt kontroverser. Ett aktuellt exempel är motståndet mot den femte generationens mobilnät, 5G. LÄS MER
2. Rädslans produktivitet och minoritetens maktlöshet : Diskursanalys av "Den mörka och okända historien: vitbok om övergrepp och kränkningar av romer under 1900-talet (Ds 2014:8)".
Magister-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärandeSammanfattning : Syftet med studien var att identifiera vitbokens (Ds 2014:8) konstruktion av romer och problematisera vilka konsekvenser spridningen av dessa beskrivningar kan få för romers positionering i samhället i dag med särskilt fokus på skolan. Hur konstrueras och positioneras romer i de diskurser som framträder i regeringens vitbok? Hur kan dessa konstruktioner positionera romer i dagens samhälle, och då i synnerhet i skolan? Studiens teoretiska utgångspunkt återfinns inom socialkonstruktionismens uppfattning att allt vi upplever som naturligt, eller ”naturliggjort” i själva verket är fenomen skapade i social interaktion. LÄS MER
3. "Tar man bort konst försvinner folks tankar" : En studie om estetiska lärprocesser och ämnesintegration i gymnasieskolan
Kandidat-uppsats, Konstfack/Institutionen för Bildpedagogik (BI)Sammanfattning : Utifrån intresset för estetiska lärprocesser och hur det påverkar elevers lärande i ämnesintegration har jag gjort en undersökning i årskurs ett på gymnasiets estetiska program om elevers lärande genom estetiska lärprocesser i ämnesintegration. Syftet är att tydliggöra vad den estetiska lärprocessens bidrar med vid ämnesintegrering. LÄS MER
4. Samtidskonsten och bildämnet i skolan, : En undersökning av högskolekurs Samtidskonst i pedagogiskt perspektiv vid Linnéuniversitetet
Magister-uppsats, Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningenSammanfattning : Magisteruppsats 15 hp Vårterminen 2011 ABSTRACT Eva Cronquist Samtidskonsten och bildämnet i skolan En undersökning av högskolekurs Samtidskonst i pedagogiskt perspektiv vid Linnéuniversitetet Contemporary Art in Art Education A Study up on University Course Samtidskonst i pedagogiskt perspektiv at Linnaeus University Antal sidor: 53 Uppsatsens syfte är att visa på vilket sätt den samtida konceptuella bildkonsten förändrar en lärandeprocess och på vilket sätt det platsspecifika bildkonstbegreppets metoder kan belysa en kunskapsbildning. Den teoretiska utgångspunken för undersökningen är det sociokulturella perspektivet. LÄS MER
5. Arteprenören - artistskapet som en syntes av konst och företagande
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Sammanfattning Uppsatsens titel: Arteprenören - artistskapet som en syntes av konst och företagande Seminariedatum: 2009-06-05 Ämne/kurs: FEKK01, Examensarbete kandidatnivå, 15 poäng Författare: Johannes Asplund Victor Z. Hahn Magnus Hellgren Handledare: Elisabeth Kjellström Carl-Mikael Unger Examinator: Christer Kedström Fem nyckelord: arteprenör, artistskap, autokratisering, entreprenör, populärmusik Syfte: Beskriva, och förklara möjliga bakomliggande drivkrafter till tesen att förändrade förutsättningar inom musikbranschen har skapat nya möjligheter för artister att bli autokrata, samt att undersöka om det företagsekonomiska begreppet entreprenörskap kan berika förståelsen av dagens artistskap. LÄS MER