Avancerad sökning

Hittade 2 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Att möjliggöra tänkande om tänkande : En analys av hur tre läroböcker i filosofi för gymnasieskolan låter elever möta en traditionell filosofisk huvudgren utifrån ett filosofididaktiskt perspektiv på framställningarnas didaktiska design

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Emelie Wengse; [2019]
    Nyckelord :Didaktisk design; läroboksanalys; läromedelsstudier; ämnesdidaktik; filosofi; filosofididaktik.;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att utifrån en metaanalys av tre läroböcker i filosofi för gymnasieskolan klargöra vilka möjligheter de ger för elever att släppas in i det filosofiska tänkandet. I fokus är läroböckernas kapitel om metafysik, en av filosofins traditionella huvudgrenar. LÄS MER

  2. 2. Existensens könade uttryck : En nyläsning av Simone de Beauvoirs Det andra könet i relation till Judith Butler och Moira Gatens tolkningar av verkets relevans för begreppen kön och genus

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Emelie Wengse; [2016]
    Nyckelord :Simone de Beauvoir; kön; genus; tvetydighet; fenomenologi; existentialism; existensfenomenologi; Judith Butler; Moira Gatens;

    Sammanfattning : The aim of this essay is to deepen the philosophical feminist discussion of the concepts sex and gender by doing a new reading of Simone de Beauvoir's The Second Sex. The analysis takes its point of departure from Judith Butler's "Sex and gender in Simone de Beauvoir's Second Sex" (1986) and Moira Gatens' "On Beauvoir and biology: a second look" (2003). LÄS MER