Sökning: "Expressive dance"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden Expressive dance.

  1. 1. Dans som kulturell-, expressiv- och träningsform i idrottsämnet : En kvalitativ innehållsanalys av läroplaner mellan 1962 och 2022

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Hanna Gälbgjuter; [2023]
    Nyckelord :Culture dance; Curricula; Expressive dance; Physical education; Training dance; Expressiv form; Idrott och hälsa; Kulturell form; Läroplaner; Träningsform;

    Sammanfattning : Idrottsämnet i skolverksamheten innehåller mängder av olika aktiviteter. Bakgrunden till denna studie grundar sig i tidigare forskning som bekräftar att dansundervisningen kommer i skymundan för mer populära aktiviteter och bollspel. LÄS MER

  2. 2. Bildanalyser av Tyra Kleens verk : En studie över konstnärens tid på Bali och Java och hennes påverkan av danstraditioner och mudras i det konstnärliga skapandet

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Ylva Sjögren; [2023]
    Nyckelord :Tyra Kleen; Symbolistic Art; Woman artist; Symbolistic artist; Fin de Siècle; Artist in Indonesia; Jugend artist; Edward W. Said; Judith Butler; Linda Nochlin;

    Sammanfattning : This essay examines the art and artistry of Tyra Kleen in the years 1919-1921, when she was travelling and lived on the Indonesian islands Java and Bali. In this period of her life, she was dedicated to an artistic and culturally historical project in which she was drawing and painting Balinese ritual court and Temple dances, mudras, the empowered ritual hand poses of Buddha and Shiva priests, the Javanese theatre Wajang and the Javanese ritual court dance called Serimpi. LÄS MER

  3. 3. ”Alla bananer ska röra sig som hoppande ormar” : En kvalitativ studie om didaktiska verktyg och god undervisning i expressiv dans

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Sofia Kesti; Ervin Kljako; [2023]
    Nyckelord :Expressiv dans; Didaktik; Didaktiska verktyg; God Undervisning; Utmaningar; Lärarutbildare; Kvalitativ studie;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att med hjälp av lärarutbildare diskutera goda exempel och verktyg för undervisning inom expressiv dans för verksamma lärare inom ämnet idrott och hälsa. Även lärarutbildares upplevelse gällande hur undervisning gestaltas för ämneslärarstudenter inom rörelseformen expressiv dans var av intresse. LÄS MER

  4. 4. Danslärarkroppen som resonanslåda : en hermeneutisk fenomenologisk studie om danslärares upplevelser av att observera (sin) dansundervisning

    Master-uppsats, Stockholms konstnärliga högskola/Institutionen för danspedagogik

    Författare :Anders Frisk; [2019]
    Nyckelord :Dans; danslärare; dansundervisning; dansdidaktik; fenomenologi; kinestetisk empati; interaffektivitet; kroppslig resonans;

    Sammanfattning : Abstract Title: The dance-teacher body as a sounding board - a hermeneutic phenomenological study about dance-teachers experiences observing (their own) dance education. Author: Anders Frisk, Stockholm University of the Arts - School of Dance and Circus Language: Swedish Key words: Dance, dance teacher, dance education, dance pedagogy, phenomenology, kinaesthetic empathy, interaffectivity, bodily resonance    The aim of this study is to give insights into how dance teachers experience observing (their own) dance lessons. LÄS MER

  5. 5. “Om man själv inte tycker dans är roligt så är det svårt, eller så får man vara en bra skådespelare” : en didaktisk studie om hur lärare arbetar med dans i idrott och hälsa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Julia Lauri; Stina Persson; [2017]
    Nyckelord :dans; dansundervisning; didaktik; lärare; lärare i idrott och hälsa;

    Sammanfattning : Aim The aim of this study is to examine how teachers in secondary school work with dance in physical education and which didactic challenges of teaching that appear. The following three questions will help to answer the study’s aim. LÄS MER