Sökning: "Förmågorna i kursplanen i matematik"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden Förmågorna i kursplanen i matematik.

  1. 1. Lärarhandledningen som stöd för undervisningsom inkluderar de fem matematiska förmågorna

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Andreas Hellström; Siiri Laitinen; [2023]
    Nyckelord :lärarhandledning; läromedel; matematiklärobok; matematisk kompetens; matematiska förmågor;

    Sammanfattning : Sedan 2011 tar kursplanen i matematik upp fem förmågor som undervisningenska utveckla hos eleverna. Kompetenstänket har dock inte anammats fullt ut ipraktiken och då läromedel har en central roll i matematikundervisningen skullede kunna stödja lärares undervisning i detta hänseende. LÄS MER

  2. 2. Fem förmågor i matematik - En intervjustudie om planering, undervisning och bedömning

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

    Författare :Bushra Farance; [2022-03-22]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I både forskning och läroplanen framgår att det finns fem matematiska förmågor som är viktiga i relation till matematiklärande; begrepp, metod, resonemang, kommunikation och problemlösning. Dessa förmågor ses som betydelsefulla och grundläggande för matematikämnet och matematikundervisningen i Sverige ska syfta till att utveckla dessa förmågor hos elever. LÄS MER

  3. 3. De fem förmågornas roll i matematikundervisningen : - En kvalitativ intervjustudie med lärarperspektiv i grundskolan F-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Noor Alibrahimi; Amanda Sjökvist; [2020]
    Nyckelord :Mathematics teaching; five competencies; beliefs; assessment.; Matematikundervisning; fem förmågor; uppfattningar; bedömning.;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att beskriva hur lärare i grundskolan F-3 arbetar med de fem förmågorna som grundar sig i kursplanen för matematik i sin matematikundervisning för att stödja elevers lärande. Studien har genomförts med en kvalitativ metod i form av enskilda semistrukturerade intervjuer med sex behöriga och verksamma lärare i grundskolan F-3. LÄS MER

  4. 4. Historiska talsystem i matematikböcker : En läromedelsanalys av utmaningar och möjligheter med uppgifter om historiska talsystem

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Johan Pettersson; [2019]
    Nyckelord :Läromedelsanalys; Läroböcker; Uppgifter; Utmaningar; Förmågor; Matematik; Talsystem;

    Sammanfattning : Historiska talsystem är sedan den nya läroplanen trädde i kraft 2011 en del av kursplanen i matematik. Det betyder i sin tur att läromedel som har för avsikt att spegla kursplanen i matematik säkerligen kommer ha uppgifter relaterade till exempelvis det babyloniska talsystemet eller det egyptiska talsystemet för att nämna ett par. LÄS MER

  5. 5. Matematikbokens möjligheter och hinder – att utveckla de matematiska förmågorna

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Hanna Palmqvist; [2018-03-02]
    Nyckelord :läromedel; matematikbok; förmågor; matematik; läromedelsstyrning; läromedelsanalys;

    Sammanfattning : Matematikboken har en dominerande roll i matematikundervisningen i svensk skola och forskning visar att det finns flera anledningar till detta. Bland annat ses läroboken som en sorts kunskapsgaranti för att eleverna når målen. LÄS MER