Sökning: "Förmedla känslor"

Visar resultat 11 - 15 av 200 uppsatser innehållade orden Förmedla känslor.

  1. 11. “Jag skulle säga att jag mer ser det som en tragik än komik” : En kvalitativ intervjustudie om mottagande av skämt om stereotyper i sitcomen Friends.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Linnéa Andersson; Emma Axelsson; [2023]
    Nyckelord :Stereotypes; Reception; Generations; Sitcom; Friends; Fandom; Stereotyper; Mottagande; Generationer; Sitcom; Friends; Fandom;

    Sammanfattning : Sitcoms uppgift är att förmedla humor genom att representera stereotyper i samhället (Millis, 2005). Vissa forskare har en mer positiv ingång till användandet av stereotyper i sitcoms (Marcin, 2011), medan andra ställer sig kritiska till det (Biagi, 2001). Den kritiska ingången motiveras med att stereotyper felrepresenteras. LÄS MER

  2. 12. Skolsköterskors erfarenheter av hälsosamtalet som stöd i arbetet med att identifiera, främja och förebygga psykisk ohälsa : - en systematisk litteraturstudie

    Magister-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Emma Jeppsson; [2023]
    Nyckelord :Experiences; health dialogue; mental health; school nurses; Erfarenheter; hälsosamtal; psykisk ohälsa; skolsköterskor;

    Sammanfattning : Psykisk ohälsa ökar bland barn- och ungdomar i samhället. Vid hälsosamtalen i skolan möter skolsköterskorna samtliga elever, och riskfaktorer för psykisk ohälsa kan identifieras. Genom att tidigt upptäcka elever med psykisk ohälsa kan åtgärder sättas inoch allvarlig psykisk ohälsa förebyggas. LÄS MER

  3. 13. Lugn, bara lugn : En visuell Analys av “Om krisen eller kriget kommer”

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Tove Swartling-Eriksson; [2023]
    Nyckelord :visuell kommunikation; visuell retorik; visuell analys; identifikation; representation; myndighetsinformation; statlig information; information; riskkommunikation; Om krisen eller kriget kommer; krisberedskap; känslor; lugn; oro;

    Sammanfattning : Den här studien i visuell kommunikation analyserar MSB’s broschyr “Om krisen eller kriget kommer” som 2018 skickades ut till 4,9 miljoner svenska hushåll. Den använder visuell analys med fokus på komposition och visuell retorik med inriktning på Burkes identifikationsteori för att besvara frågorna “Hur kan vi se på hur bilder används för att förmedla lugn och oro i broschyren ‘Om krisen eller kriget kommer’?” och “Hur och till vilket syfte använder bilderna i broschyren ‘Om krisen eller kriget kommer’ sig av identifikation som en retorisk strategi?”. LÄS MER

  4. 14. Doftande könsnormer : En analys av könsnormer i parfymers reklambilder och produktbeskrivningar

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Caros Parosh; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna analys är att visa hur reklammaterial formar och reflekterar könsspecifika budskap. Detta visas genom en sociosemiotisk analys av både reklambilder och produktbeskrivningar inom parfymbranschen för att visa hur män respektive kvinnor kan gestaltas och återspeglas på olika sätt. LÄS MER

  5. 15. Hur sjuksköterskan kan förmedla tröst och stöd till närstående inom palliativ vård

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Moa Jacobsson; Johanna Nygren; [2022-05-30]
    Nyckelord :Tröst; Stöd; Palliativ vård; Närstående; Sjuksköterska; Sorg; Information; Närvaro; Miljö;

    Sammanfattning : Bakgrund: De flesta patienter inom den palliativa vården har närstående. Att vara närstående till någon som är svårt sjuk och vårdas palliativt kan innebära många känslor. Som sjuksköterska är en viktig uppgift att erbjuda stöd till närstående. Denna typ av stöd kan innebära tröst. LÄS MER