Doftande könsnormer : En analys av könsnormer i parfymers reklambilder och produktbeskrivningar

Detta är en Kandidat-uppsats från Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

Författare: Caros Parosh; [2023]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Syftet med denna analys är att visa hur reklammaterial formar och reflekterar könsspecifika budskap. Detta visas genom en sociosemiotisk analys av både reklambilder och produktbeskrivningar inom parfymbranschen för att visa hur män respektive kvinnor kan gestaltas och återspeglas på olika sätt. Följande frågeställningar preciserar mitt syfte: Vilka ideal kommuniceras i reklambilder riktade till män jämfört med reklambilder riktade till kvinnor inom parfymbranschen? Hur skiljer sig produktbeskrivningar i reklam riktad till män från produktbeskrivningar i reklam riktad till kvinnor inom parfymbranschen?  I reklam för män framställs ofta ideal kopplade till fysisk styrka och attraktivitet, medan reklam för kvinnor betonar glamour, elegans och feminin styrka. Visuell analys av reklambilderna visar användning av retuschering och symbolik för att skapa idealiserade bilder av parfymanvändare och koppla doften till önskade känslor. Produktbeskrivningar för män fokuserar på attraktiv och rebellisk maskulin identitet, medan produktbeskrivningar för kvinnor strävar efter att förmedla feminin styrka och självständighet. Resultaten visar att parfymreklam och produktbeskrivningar inte bara handlar om doft utan också säljer en önskad livsstil kopplad till traditionella könsroller. Genom att förstå dessa strategier får man en inblick i hur parfymbranschen påverkar och formas av samhällets normer och förväntningar på kön och skönhet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)