Sökning: "Flerspråkiga"

Visar resultat 21 - 25 av 1351 uppsatser innehållade ordet Flerspråkiga.

  1. 21. Inkluderande matematikundervisning – : flerspråkighet åk 1–3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Anna Sjöstrand Jönsson; [2024]
    Nyckelord :artefakter; begrepp; flerspråkighet; lärare; matematikundervisning; sammanhang;

    Sammanfattning : I tidigare genomförda studier finns konstaterat att språkets betydelse och inkluderande lärmiljö spelar roll i lärandet av matematik i skolan. Forskningsfältet visar även att samverkan i skolan mellan olika yrkeskategorier och lärarnas bemötande av de flerspråkiga eleverna i matematikundervisningen påverkar elevernas matematiska utveckling. LÄS MER

  2. 22. Flerspråkiga individers positionering i relation till svenska och svenska som andraspråksämnet: En tillbakablick

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Kaswar Sharif; [2024]
    Nyckelord :flerspråkighet; svenska som andraspråk; positionering;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka flerspråkiga individers positionering i relation till svenska språket och svenska som andraspråksämnet (SVA). Den datainsamlingsmetod som använts är intervju. LÄS MER

  3. 23. Främjande av flerspråkighet hos barn med annat, eller andra, modersmål än svenska : En studie med fokus på hur förskollärarnas uttryckta förhållningssätt möjliggör flerspråkighet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Vanja Larsson; Ellen Gunterberg; [2024]
    Nyckelord :flerspråkighet; modermål; förskola; förhållningssätt; arbetssätt;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att genom kvalitativa intervjuer undersöka och analysera vad förskollärna uttrycker om förhållningssätt och arbete i främjandet av flerspråkighet med specifikt fokus med annat, eller andra, modersmål än svenska. Frågeställningarna som valts är framtagna för att besvara på vilket sätt förskollärare främjar språklig utveckling för förskolebarn med annat, eller andra modersmål än svenska samt på vilket sätt förhållningssättet kan påverka de möjligheterna. LÄS MER

  4. 24. Digitala verktyg till flerspråkiga barns språkutveckling i förskolan : En kvalitativ studie om hur förskollärare arbetar med språkutveckling hos flerspråkiga barn med hjälp av digitala verktyg i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Hayfaa Bakerjan; [2024]
    Nyckelord :Language development; preschool; digital tools; multilingual children; sociocultural perspective.; Språkutveckling; förskola; digitala verktyg; flerspråkiga barn; sociokulturellt perspektiv.;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka hur förskollärare arbetar med flerspråkiga barns språkutveckling genom användning av digitala verktyg. Genom observationer på en flerspråkig förskola i Sverige, med deltagande från flera avdelningar med förskollärare och barnskötare, transkriberades data för tematisk analys med tillämpning av ett sociokulturellt perspektiv för observationsanalys. LÄS MER

  5. 25. Upplevelser av flerspråkiga repertoarer i matematiklärande : En kvalitativ studie om flerspråkiga elevers upplevelse av att använda flerspråkiga repertoar i matematiklärande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Salah Salah; [2024]
    Nyckelord :Flerspråkighet; flerspråkiga repertoarer; upplevelser;

    Sammanfattning : Forskning om matematiklärande utifrån ett flerspråkigt perspektiv indikerar att användningen av flerspråkiga repertoarer främjar såväl språk- som matematikutveckling hos flerspråkiga elever. Trots dessa positiva effekter observeras en tendens till enspråkighet inom matematikundervisningen, vilket utgör en utmaning för elever som inte fullt behärskar undervisningsspråket. LÄS MER