Flerspråkiga individers positionering i relation till svenska och svenska som andraspråksämnet: En tillbakablick

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

Sammanfattning: Syftet med denna studie har varit att undersöka flerspråkiga individers positionering i relation till svenska språket och svenska som andraspråksämnet (SVA). Den datainsamlingsmetod som använts är intervju. Fem informanter deltog i studien och samtliga var i vuxen ålder, hade avslutad gymnasial utbildning och hade arabiska som ett av de språken de behärskade innan de lärde sig svenska.  Studiens teoretiska utgångspunkter är flerspråkighet, språk och makt, svenska som andraspråk och positionering.    Tre olika positioner identifierades utifrån informanternas livsberättelser: integrerad, kommunikativ och social positionering. Utifrån resultaten i denna uppsats kan man se att informanternas positionering har påverkats av olika aspekter i både undervisningen i SVA och omgivningen utanför skolmiljön.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)