Sökning: "Homeros"

Visar resultat 6 - 10 av 20 uppsatser innehållade ordet Homeros.

  1. 6. Hjältar, Hober och Homeros : En studie av maskulinitet i äventyrsberättelser

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Institutionen för kultur och estetik

    Författare :Martin Stark; [2020]
    Nyckelord :Maskulinitet; ideal; litteratur; hjälte; Odysséen; Lord of the Rings; resa; fantasy; hegemoni; antihjälte; ära; mod; kontroll; quest; sexualitet; auktoritet;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen undersöker hur resemotivet i Odysséen respektive The Lord of the Rings bidrar till att konstruera de manliga huvudkaraktärernas roll som maskulina hjältar. Genom en jämförelse mellan Odysseus och Frodo är syftet även att säga någonting om synen på maskulinitet i deras samtid. LÄS MER

  2. 7. Den (o)synliga Briseis : En komparativ litteraturanalys av relationen mellan Akilles, Patroklos och Briseis i Homeros Iliaden och Pat Barkers The Silence of the Girls

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Henni Ignatius; [2019]
    Nyckelord :Pat Barker; Homer; Iliad; The Silence of the Girls; Gaze; Kevin Goddard; Perspective; Oedipus Complex; Pat Barker; Homeros; Iliaden; Oidipuskomplex; Kevin Goddard; Blicken;

    Sammanfattning : The (in)visible Briseis. A comparative literary analysis of the relationship between Achilles, Patroclus and Briseis in Homer’s Iliad and Pat Barker’s The Silence of the Girls The purpose of this essay is to compare the relationship between Achilles and Patroclus in Homer’s Iliad (700s BC) and Pat Barker’s The Silence of the Girls (2019), while also looking into the role of Briseis and how the story differs when it is told from her point of view. LÄS MER

  3. 8. Från Homeros till Ghayath Almadhoun - En studie om urval och författare i läromedel i svenska

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Charlotte Petersson; Jenna Barakji; [2018]
    Nyckelord :genus; litteraturhistoria; läromedel; modelläsare;

    Sammanfattning : Då tidigare undersökningar har visat på en ojämn könsfördelning i läromedlens litteraturhistoriska del är syftet med vårt examensarbete att undersöka hur urvalsprocessen av texter och författare går till i skapandet av två läroböcker för svenska samt vilka modelläsare som kan urskiljas i en lärobok samt i en antologi. Vi undersöker också hur könsfördelningen ser ut och hur författare av olika kön beskrivs. LÄS MER

  4. 9. Odysseus irrfärd : Existentiella, psykologiska och religionshistoriska idéer i det homeriska eposet

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för idé- och samhällsstudier

    Författare :Jenny Ho; [2018]
    Nyckelord :Homeros; Odysseus; Odysséen; Achilleus; Iliaden; grekisk filosofi; grekiskt epos; antiken; antikenstudier; antika Grekland; transhistoriska frågor; nostos; identitet;

    Sammanfattning : This paper compares Odysseus and Achilles from an existential, psychological and religious perspectives in order to understand the Homeric characters and shed light on the importance of, particularly Odysseus, in our postmodern time. It starts by describing the Homeric field of research and the ideas about Odysseus that were common for the ancient Greek philosophers, and continues with the discussion of the topicality, value and advantage in studying the antiquity. LÄS MER

  5. 10. "Världslitteraturens störste dramatikergenom tiderna föddes 1564" : En sociosemiotisk analys av hur läromedel legitimerar litteratur

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Adam Broomé; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen undersöker hur ett antal läromedel i svenska på gymnasienivå legitimerar den litteratur som de behandlar. Syftet med uppsatsen är att med hjälp av van Leeuwens kategorier för legitimering synliggöra hur läromedlen legitimerar litteraturens plats i svenskämnet samt om legitimeringen skiljer sig åt mellan litteratur som uppfattas som kanonisk och litteratur som inte anses vara kanonisk. LÄS MER