Sökning: "IT företag skillnader"

Visar resultat 1 - 5 av 863 uppsatser innehållade orden IT företag skillnader.

  1. 1. Prestandajämförelse mellan krypterade och okrypterade tidsseriedatabaser med IoT-baserad temperatur- och geopositionsdata

    M1-uppsats, KTH/Hälsoinformatik och logistik

    Författare :Sinem Uzunel; Joanna Xu; [2024]
    Nyckelord :AWS Timestream; InfluxDB Cloud; Performance Testing; Time Series; Time Series databases; Encryption; Database Query; Internet of Things IoT ; Performance Analysis; AWS Timestream; InfluxDB Cloud; Prestandatest; Tidsserier; Tidsseriedatabas; Kryptering; Databasfråga; Internet of Things IoT ; Prestandaanalys;

    Sammanfattning : Internet of Things (IoT) är en växande teknologi som spelar en allt större roll i samhället. Den innefattar ett nätverk av internetanslutna enheter som samlar in och utbyter data. Samtidigt som IoT växer uppstår utmaningar kring hantering av stora datamängder och säkerhetsaspekter. LÄS MER

  2. 2. Bortom Vinsten: En kvalitativ undersökning om hur Svenska Spel och Betsson AB använder CSR och om detta bidrar till ökad lojalitet bland kunder och ökad legitimitet för företagen

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Amelie Lewenhaupt; Anton Conradsen; Oscar Egard; [2024]
    Nyckelord :CSR; loyalty; legitimacy; Carroll’s CSR pyramid; Betsson AB; Svenska Spel; Business and Economics;

    Sammanfattning : Forskningsfrågor: Hur använder sig Svenska Spel och Betsson AB av CSR och finns det någon skillnad i CSR-arbetet mellan ett privatägt och statligt ägt spelbolag? Leder företagens CSR-arbete till ökad lojalitet bland kunder och ökad legitimitet för företagen? Syfte: Undersöka hur Svenska Spel och Betsson AB använder CSR i sitt arbete, samt om detta bidrar till ökad lojalitet bland kunder och ökad legitimitet för företagen. Metod: Denna kvalitativa studie förhåller sig till ett hermeneutiskt synsätt med en abduktiv ansats. LÄS MER

  3. 3. Vad är poängen? : En narrativ jämförande analys av Kevin Bangs egna videor och marknadsföringsvideor

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Amanda Larsson; Cecilia Månsson; [2024]
    Nyckelord :Kevin Bang; TikTok; Advertising; Collaborations; Influencers; Narratology; Social Media; Narrative Analysis; Kevin Bang; TikTok; Reklam; Samarbeten; Influencers; Narratologi; Sociala medier; Narrativ analys;

    Sammanfattning : Reklam har genom tiderna utvecklats från att vara övervägande argumenterande text till att påsenare år ha en mer berättande ansats, särskilt med framväxten av videoreklam. Socialamedier har lockat många företag att flytta sin reklam från traditionella medier till socialamedier på grund av den ökande användningen. LÄS MER

  4. 4. Vilka faktorer påverkar aktualitetengällande onoterade företagsredovisningsrapporter?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Sarah Edlund; Lucinda Jonsson; [2024]
    Nyckelord :Timeliness. Accounting information. Private firms. Determinants. Financial accounting reglation.; Aktualitet. Redovisningsinformation. Onoterade företag. Determinanter. Finansiell redovisningsreglering.;

    Sammanfattning : Title: Which factors affect the timeliness of private companies’ accounting reports?Level: Bachelor’s Thesis, Business AdministrationAuthors: Lucinda Jonsson and Sarah EdlundSupervisor: Fredrik HartwigDate: 2024 - JanuaryAim: To study which factors affect the timeliness of private companies regarding thepublication of accounting information. Timeliness is a decisive qualitative criterion thataffects the usefulness of financial reporting. LÄS MER

  5. 5. Paketleveranser i svensk tätort. En kvalitativ studie om vilka strategier som används för att hantera sista milen leveranser utifrån ekonomiska, sociala och miljömässiga perspektiv

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Hanna Bornander; Viktoria Frisell; [2023-09-22]
    Nyckelord :Sista milen leveranser; distribution; logistik; hållbarhet; TBL; strategi;

    Sammanfattning : Som följd av den växande e-handeln ökar mängden paket som ska levereras, vilket leder till en allt mer ansträngd distributionskedja. Kunders förväntningar på snabba leveranser och krav på hållbara transporter ställer stora krav på sista milen leveranser. LÄS MER