Sökning: "Informationsgap"
Visar resultat 21 - 25 av 41 uppsatser innehållade ordet Informationsgap.
21. Konsten att starta ett företag : En kvalitativ studie av nyföretagaresupplevelser av redovisnings- och skatteregler
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/FöretagsekonomiSammanfattning : Konsten att starta ett företag - en kvalitativ studie av nyföretagares upplevelser av redovisnings- och skatteregler. Sedan 2004 har BFN arbetat med att utveckla fyra nya regelverk som ska göra redovisningsreglerna lättare att överblicka. LÄS MER
22. Varför investerar privatpersoner i hållbara fonder? : En kvalitativ studie om hur privatpersoner fattar hållbara fondbeslut och vilkafaktorer som påverkar beslutsfattande
Magister-uppsats, Linköpings universitet/Företagsekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakultetenSammanfattning : Bakgrund: Varje dag gör människor val som har större eller mindre påverkan på framtiden. I takt med att hållbarhet påverkar en större del av vår vardag, kommer även beslut kring sparande bli mer påverkat av aspekter som hållbarhet och socialt ansvarstagande. LÄS MER
23. Crowdfunding equity i Sverige. : Hur investerare överkommer informationsgapet inför en investering via rationella och emotionella beslutsunderlag
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/FöretagsekonomiSammanfattning : Syfte: Undersöka vad som påverkar privata investerare inom crowdfunding equity i Sverige i deras investeringsbeslut och hur informationsgapet hanteras. Teori: Informationsgap inkluderar, pecking order, asymmetrisk information, negativt urval och moraliskt dilemma som kommer att hanteras tillsammans med beteendekonomi inkluderar flockbeteende, “Word of mouth”, nätverk och legitimitet. LÄS MER
24. Capital Asset Pricing Model : Skillnader i modellens tillämpbarhet mellan tre olika svenska branscher
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/FöretagsekonomiSammanfattning : Sambandet mellan risk och avkastning har en central roll inom investeringsteori och är ett omfattande studerat område i den finansiella litteraturen. Capital Asset Pricing Model grundades under 1960-talet av William Sharpe och är än idag enav de mest använda modellerna för att förklara detta risk- och avkastningssamband. LÄS MER
25. A sentiment analysis approach to manage the new item problem of Slope One
Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för datavetenskap och kommunikation (CSC)Sammanfattning : This report targets a specific problem for recommender algorithms which is the new item problem and propose a method with sentiment analysis as the main tool. Collaborative filtering algorithms base their predictions on a database with users and their corresponding ratings to items. LÄS MER