Sökning: "Interprofessional collaboration"

Visar resultat 21 - 25 av 104 uppsatser innehållade orden Interprofessional collaboration.

  1. 21. Mobila team - en möjlighet att arbeta för barnets bästa : Växjö kommuns initiativ för en tvärprofessionell samverkan i det tidiga och förebyggande arbetet för barn och unga

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Mathilda Davidsson; Amanda Holten Nyvaller; [2022]
    Nyckelord :Collaboration; early and preventive work; mobile teams; school; social service; children and youths; the child’s best interests; perspective; professional decision making; discretion; Samverkan; tidigt och förebyggande arbete; mobila team; skola; socialtjänst; barn och unga; barnets bästa; perspektiv; professionellt beslutsfattande; skön; handlingsutrymme;

    Sammanfattning : In cases where children and youths are in need of support from various activities in order to have their needs met, authorities shall collaborate towards the common goal: the child’s best interests. The concept lacks an unambiguous definition and professionals should make decisions adjusted to the child’s individual needs. LÄS MER

  2. 22. Interprofessionell samverkan på en vårdcentral som använder organisationsmodellen Integrerad beteendehälsa (IBH)

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Socialhögskolan

    Författare :Agnes Kleine; [2022]
    Nyckelord :Interprofessional teams; Primary Care Behavioral Health; mental illness; primary healthcare; Social Sciences;

    Sammanfattning : The aim of this study was to examine the interprofessional teamwork at a primary healthcare center that uses the IBH model concerning how the different professions interact in the care of people with mental illness. The method chosen was seven semi-structured interviews with different professions that work at a primary health care center in Southern Sweden that uses the organizational model IBH. LÄS MER

  3. 23. Kompetensutveckling genom tvärprofessionell simuleringsövning : En intervjustudie om barnsjuksköterskors erfarenhet

    Magister-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Birgitta Holm Helgadottir; Malin Schöbel; [2022]
    Nyckelord :Communication; cooperation; patient safety; skills development; teamwork; Kommunikation; kompetensutveckling; patientsäkerhet; samarbete; teamet;

    Sammanfattning : Bakgrund: Arbetsflödet på en barnakutmottagning kan ändras inom loppet av några minuter. Barnsjuksköterskan ska kunna identifiera livshotande tillstånd i mötet med det akut sjuka barnet för att snabbt kunna vidta åtgärder. LÄS MER

  4. 24. Skolsköterskors upplevelser av att arbeta med psykisk ohälsa hos barn i grundskolan : En kvalitativ studie

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Elina Helgesson; Meral Gül; [2022]
    Nyckelord :school nurse; mental illness; health promotion work; children; young people; student health; skolsköterska; psykisk ohälsa; hälsofrämjande arbete; barn; ungdomar; elevhälsa;

    Sammanfattning : Bakgrund: Psykiska ohälsa hos barn och ungdomar är ett växande dilemma i samhället. Genom hälsofrämjande insatser i tidig ålder hos barn kan psykisk ohälsa förebyggas. Skolsköterskor har en viktig roll i det hälsofrämjande arbetet i samverkan med elevhälsans övriga professioner. LÄS MER

  5. 25. "Våra ögon är en minoritet i skolans värld" : En kvalitativ studie om skolkuratorers upplevelser av att vara en professionell minoritet i ett tvärprofessionellt team

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för sociala och psykologiska studier (from 2013)

    Författare :Saralisa Pihlajamäki; Love Nordström; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Abstract The purpose of the study was to investigate the professional school counselors' experiences of alone representing their professional group in an interprofessional team within the school's organization. To investigate the purpose, two research questions were designed: "What promotes or complicates the school social work for a school counselor who alone represents his or her professional group in the school's interprofessional work team?" and "How does the school counselor feel that the assignment is affected by being a professional minority?". LÄS MER