Sökning: "Intersektionell teori Analys"
Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden Intersektionell teori Analys.
1. Att synliggöra arbetarförfattaren : En analys av köns- och nationalitetsperspektiv på arbetarförfattaren
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)Sammanfattning : Sedan arbetarlitteraturen uppmärksammades i Sverige har den haft en särställning i den svenska litteraturen. Arbetarlitteraturen är dock inte endast ett svenskt fenomen. Med tätare relationer mellan länder och en ökad globalisering ställs det allt högre krav på att skolan ska spegla denna process. LÄS MER
2. Narges sökande efter Sitare : En intersektionell analys av Fateme Behros roman I skuggan av Sitare
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Institutionen för kultur och estetikSammanfattning : Uppsatsen undersöker Fateme Behros roman I skuggan av Sitare där syftet är att ta reda på hur etnicitet, genus och sexualitet samverkar samt om huvudpersonerna Narges och Sitare intar en över- eller underordnad position i relation till etnicitet, genus och sexualitet. Den metod som används för att undersöka detta är en kvalitativ textanalys. LÄS MER
3. Att möta sig själv och att bli den Andre : En intersektionell och postkolonial analys av Marissa Meyers Cinder och Scarlet
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL)Sammanfattning : This study examines power structures and oppression in the first two novels of the Lunar Chronicles by Marissa Meyer. Postcolonial theory and concepts as the Other/the other, and mimicry supplemented with an intersectional perspective are applied in the study. LÄS MER
4. En studie i hur bildämnet ger utrymme för elever med flytande genusidentifiering att skapa sin identitet och vikten av att utbilda blivande bildlärare i normkritiskt arbete.
Master-uppsats,Sammanfattning : Elever i tonåren befinner sig i ett sammanhang där skapandet av identitet är centralt. Därför identitetsskapande är ett övergripande syfte för forskningen som beskrivs i denna artikel, att undersöka hur deras förutsättningar för ett identitetsskapande gestaltas genom ämnet bild i högstadiet och i gymnasieskolan (Bergström, 2007; Bremer, 2011; Hellman, 2017; Lindstrand, 2006; Lindström, 2006; Åsén, 2006). LÄS MER
5. ABC-Klubben – Vem får vara med? : En intersektionell multimodal innehållsanalys av tre läseböcker för årskurs 1–3.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Böckerna om ABC-klubben används frekvent av elever i de lägre skolåren i den svenska skolan. Studien ämnar att utifrån ett intersektionellt perspektiv undersöka frekvensen av representation hos kategorierna genus, etnicitet och funktionsvariation i läseböcker för lågstadiet, samt undersöka på vilka sätt dessa kategorier framställs genom karaktärernas representation i text och bild. LÄS MER