Sökning: "kursböcker"

Visar resultat 1 - 5 av 29 uppsatser innehållade ordet kursböcker.

  1. 1. Att synliggöra arbetarförfattaren : En analys av köns- och nationalitetsperspektiv på arbetarförfattaren

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Sandra Forsberg; Fia Nord; [2023]
    Nyckelord :arbetarförfattare; gymnasieskolan; intersektionalitet; kunskapssyn; kursböcker; maktstrukturer; normativitet; ojämlikhet; representation; stereotyper;

    Sammanfattning : Sedan arbetarlitteraturen uppmärksammades i Sverige har den haft en särställning i den svenska litteraturen. Arbetarlitteraturen är dock inte endast ett svenskt fenomen. Med tätare relationer mellan länder och en ökad globalisering ställs det allt högre krav på att skolan ska spegla denna process. LÄS MER

  2. 2. Grammar in coursebooks? : An examination of how three coursebooks for the subject of English in Swedish upper-secondary school take account of grammar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Teodor Thelander; [2022]
    Nyckelord :English; English grammar; Grammar instructions; Teaching materials; Coursebooks; Textbooks; Language;

    Sammanfattning : In almost all teaching, in all of the school subjects, teachers use materials to help them conduct their work. But how do coursebooks that are designed for the subject of English in Sweden tackle the subject? This study aims to investigate how coursebooks for the subject of English at Swedish upper-secondary school take account of the subject area of grammar. LÄS MER

  3. 3. Nominaliseringar i inlärarsvenska. en korpusanalys av affixanvändning i inlärares skriftliga produktion, kursböcker i svenska som andraspråk och modersmålstalares skrivna svenska

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Kristoffer Holmquist; [2021-08-16]
    Nyckelord :suffix; avledning; nominalisering; inlärarspråk; inlärarkorpusforskning;

    Sammanfattning : Den här studien undersöker utveckling av nominaliseringar bland vuxna andraspråksinlärare av svenska. Bruket av avledningssuffixen ”-het”, ”-skap” och ”-(n)ing” samt deras förekomst i olika distinkta nominaliseringar testades i andraspråksinlärares uppsatser (N=339) uppskattade att motsvara CEFR-nivåer A1-C2, och jämfördes med motsvarande frekvenser i en korpus med kursböcker i svenska som andraspråk samt med text från blandade genrer som skrivits av modersmålstalare av svenska. LÄS MER

  4. 4. Visuella kulturers roll i bildundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Isabelle Strömvall; Tintin Krans Genrup; [2021]
    Nyckelord :Visuell Kultur; Bildundervisning; Representation; Kultur; Praktisk bildundervisning; digitalisering; populärkultur.;

    Sammanfattning : Denna kunskapsöversikt behandlar visuella kulturer utifrån en skolkontext. Undersökningen är baserad på ett antal vetenskapliga texter och ett urval av källor har gjorts och kritiskt granskats utifrån deras relevans i förhållande till vår frågeställning. LÄS MER

  5. 5. Folkbibliotek som språklig integrationsresurs : En studie av ett stadsbiblioteks potentiella bidrag till vuxna nyanländas integration och språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Karlsson Sofia; [2020]
    Nyckelord :Linguistic landscaping; Språkligt landskap; Integration; andraspråksinlärning; SFI; Bibliotek;

    Sammanfattning : Genom analys av det språkliga landskapet på ett bibliotek i kombination med intervjuer med tre bibliotekarier har ett biblioteks potential för språkinlärning, integration samt samarbete med SFI undersökts. Resultatet visar att det språkliga landskapet domineras av det svenska språket och de gånger andra språk än svenska eller nationella minoritetsspråk används handlar användningen om information om språkutvecklande aktiviteter för invandrare. LÄS MER