Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. En bortglömd textilfiber : En studie om svensk ull ur ett cirkulärt designperspektiv

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för naturvetenskap, design och hållbar utveckling (2023-)

    Författare :Vilma Holm; [2023]
    Nyckelord :Cirkulär design; Hållbar utveckling; Hållbar konsumtion; Ull; Textilier;

    Sammanfattning : Dagens kläd- och textilindustri har enorma hållbarhetsproblem. Den genererar väldiga mängder avfall, är mycket resurs- och energikrävande och släpper ut stora mängder giftiga ämnen som förorenar miljön. LÄS MER

  2. 2. Konsumenters syn på relationen textil, miljö och hälsa. : En kvalitativ intervjustudie om konsumenters tankar och åsikter gällanderelationen textil, miljö och hälsa

    Master-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för hälsovetenskaper (HOV)

    Författare :Titti Augustsson; [2023]
    Nyckelord :Folkhälsa; Hållbarhet; Miljö; Mode; Textil;

    Sammanfattning : Bakgrund: Att ställa om till en hållbar produktion och konsumtion av textila varor är en nödvändighet då samtliga faser av textilproduktion och post-konsumtionsfas har stor inverkan på miljö, klimat och global folkhälsa. Syfte: Syftet med studien var att undersöka konsumenters syn på relationen textil, miljö och hälsa samt hur de önskar få kunskap och information för att kunna möjliggöra omställningen till en hållbar produktion och konsumtion av textil. LÄS MER

  3. 3. Kundtillfredsställelse : En undersökning kring hur olika försäljningsstrategier skapar kundtillfredsställelse inom e-handel

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Textilhögskolan

    Författare :Emelie Köster; Malin Janitzek; Sofia Bernestål; [2014]
    Nyckelord :E-handel; Nelly; com; Försäljningsstrategier; Kundtillfredsställelse; Personlig försäljning;

    Sammanfattning : E-handelns omsättning ökar ständigt, i snabbare takt jämfört med den traditionella detaljhandeln, var av kläd- och skobranschen utgör den näst största andelen försäljning via e-handel. Tack vare e-handeln kan man konsumera vart man än befinner sig, när som helst och få tillgång till ett bredare sortiment. LÄS MER

  4. 4. Kan hållbarhet säljas? : En kvantitativ fallstudie om hur försäljning av hållbara varor kan ökas i det personliga säljmötet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Dan Olofsson; Sara Petersson; [2014]
    Nyckelord :hållbar konsumtion; personlig försäljning; försäljare; fallstudie;

    Sammanfattning : Dagens konsumtionsmönster är ohållbart och för att lyckas övergå till en hållbar utveckling krävs förändringar i beteenden och livsstilar hos företag och konsumenter. I detta arbete har vi fokus på vad företag kan göra för att vara drivande i att skapa en mer hållbar konsumtion. LÄS MER

  5. 5. Att Vara inne - En kvalitativ studie kring några unga individers konsumtion

    Kandidat-uppsats, Sektionen för hälsa och samhälle (HOS)

    Författare :Sipel Tovi; Sirwa Mobaraz; [2009]
    Nyckelord :Identitet; Konsumtionssamhälle;

    Sammanfattning : Aldrig förr har uppmaningen att följa mode och trend varit i lika stor utsträckning som idag. Medias återkommande budskap om det yttres betydelse har fått individen att konsumera i överflöd. LÄS MER