Sökning: "Lärares relationsarbete"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden Lärares relationsarbete.

  1. 1. ”Dom får lära sig att ge och att ta” : En kvalitativ studie om hur fyra fritidslärare resonerar kring arbetet med sociala relationer i fritidshem.

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Maida Preljevic; [2022]
    Nyckelord :Sociala relationer; exkludering; inkludering; relationer; fritidshem; fritidslärare; goda relationer;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur fritidslärare resonerar kring hur de arbetar för att främja och skapa förutsättningar för goda relationer. Studien bygger på semistrukturerade intervjuer med fyra fritidslärare1 och deras utsagor kring hur arbetet med sociala relationer på fritidshemmet sker. LÄS MER

  2. 2. "Det måste ju funka för alla, så alla känner sig delaktiga..." : En studie om fritidslärares resonemang om inkludering och anpassningar i fritidshemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Sandra Axelsson Gunnarsson; Anna Magnusson; [2021]
    Nyckelord :fritidshem; inkludering; anpassningar; särskilt stöd; kulturell mångfald; specialpedagogiska perspektiv;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att beskriva och klargöra hur fritidspersonal arbetar med inkludering, relationsarbete och specialpedagogiska anpassningar i fritidshemmet. Studien synliggör fritidspersonalens attityder om anpassningar och elevernas syn på deras lärares inkluderings- och relationsarbete. LÄS MER

  3. 3. Skrattar barnet, så skrattar jag : En kvalitativ studie om hur förskollärare beskriver att de arbetar vidinskolning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Sofia Kjellén; Anette Karp; [2021]
    Nyckelord :inskolning; förskollärare; relationell pedagogik; intervjuer;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka förskollärares arbetssätt vid barns inskolning i förskolan. Studien fokuserar på vad och hur förskollärarna beskriver att de gör under inskolningen för att ta reda på barns erfarenheter och relatera dem till undervisning och lärande. LÄS MER

  4. 4. Relationer i undervisningen- sex gymnasielärares uppfattning om relationer till elever

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Helena Gustafsson; [2020]
    Nyckelord :Relationer;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka sex gymnasielärares uppfattning om och arbetemed, relationer till elever och hur de sex lärarnas uppfattning och relationsarbeteförhöll sig till relevant forskning om lärares relationsarbete. Syftet var också att tolkakvaliteten på lärarnas egenrapporterade uppfattning om relationsarbetet utifrånAspelins teori, där kvaliteten antingen kan tolkas som en första nivå/relationellttillvägagångssätt eller tolkas som en andra nivå/relationellt förhållningssätt, Skolverket (2017) och Aspelin (2013). LÄS MER

  5. 5. i Lärares relationskompetens En studie baserad på lärares utsagor om relationell pedagogik i årskurs 4-­‐6

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Magdalena Norén; [2019-03-11]
    Nyckelord :Relationell pedagogik; relationskompetens; lärar-elev-relationen; relationsarbete; lärares egenskaper;

    Sammanfattning : Syftet med forskningsstudien är att analysera lärares syn på relationskompetens och bygga en förståelse för hur lärare i årskurs 4-6 arbetar med relationell pedagogik. För att uppnå syftet används följande frågeställningar: • Hur beskriver lärare relationskompetens och dess innebörd? • Hur arbetar lärare med att bygga och upprätthålla goda relationer till elever? • På vilket sätt upplever lärare att lärar-elev-relationen har betydelse för elevens utveckling? Studien utgår ifrån kvalitativ forskningsmetod med semistrukturerade intervjuer som datainsamlingsmetod. LÄS MER