Sökning: "Legitimitetsgap"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet Legitimitetsgap.

  1. 1. Användning av legitimitetsstrategier efter uppmärksammade hållbarhetsskandaler : En kvalitativ studie av ett multinationellt klädföretags kommunikation av hållbarhetsinformation

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

    Författare :Nova Svanberg; Victoria Larsson; [2021]
    Nyckelord :CSR; skandal; hållbarhetsrapport; legitimitetsteorin; legitimitetsstrategier.;

    Sammanfattning : Företag som hållbarhetsrapporterar möts i regel av positiva effekter då intressenterna förväntar sig att företaget ska presentera sitt arbete med hållbarhet. Genom att företaget lever upp till sina intressenters förväntningar kan deras legitimitet öka, vilket är nödvändigt för att en verksamhet ska kunna bedrivas. LÄS MER

  2. 2. Hållbara fonder och fondbolagens legitimitet : En studie om sambandet mellan ekonomistudenters preferenser och hållbart fondsparande

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Annie Gylling; Emil Larsson; [2021]
    Nyckelord :ESG; Fund savers; Sustainable investments; Legitimacy; Legitimacy gap; SRI.; ESG; Fondsparare; Hållbara investeringar; Legitimitet; Legitimitetsgap; SRI.;

    Sammanfattning : Områdesbeskrivning: Hållbara fonder har med tiden blivit ett alltmer populärt investeringsalternativ för fondsparare. Tillsammans med en högre hållbarhetsmedvetenhet bland konsumenter, har företag behövt anpassa sina strategier för att nå upp till samhällets förväntningar kring hållbarhet. LÄS MER

  3. 3. Hållbarhetsredovisning inom modeindustrin : Funktionell eller oanvändbar

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Tarik Kudra; [2019]
    Nyckelord :sustainability report; transparency; suppliers; supply chain; society´s expectations; hållbarhetsredovisning; transparens; leverantörer; försörjningskedja; samhällets förväntningar;

    Sammanfattning : Bakgrund Genom att upprätta en hållbarhetsredovisning ger företaget intressenterna en insyn i företagets verksamhet och således har företagen en chans att påverka sitt egna rykte. Haniffa & Cooke (2005) nämner att det finns ett legitimitetsgap som innebär att företagets agerande och samhällets förväntningar inte överensstämmer. LÄS MER

  4. 4. Miljöredovisning i den svenska bankbranschen : En retorisk textanalys av hållbarhetsrapporter

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Rooney Odisho; Anzal Huseen; [2019]
    Nyckelord :Sustainability report; legitimacy; ethos; logos; pathos; Swedbank; Nordea; Danske Bank; SEB; Hållbarhetsrapport; legitimitet; ethos; lagos; pathos; Swedbank; Nordea; Danske Bank; SEB;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att beskriva hur svenska banker använder retorik i sin miljöredovisning i hållbarhetsrapporter för att svara på externt tryck. Studiens ska ge läsare av miljöredovisning i hållbarhetsrapporter en bättre förståelse för hur svenska banker använder retorik i sina hållbarhetsrapporter för att återfå eller behålla legitimitet. LÄS MER

  5. 5. Bruket av accounts i finansiell kommunikation – En (Vatten)fallstudie

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Simon Cewers; Philip Franzén; Sebastian Sterner; [2016]
    Nyckelord :Finansiell kommunikation; legitimitetsteori; accounts; Vattenfall; Nuon.; Business and Economics;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att utveckla förståelsen för hur användandet av accounts i finansiell kommunikation är en del av ett företags krishantering. Vi har valt att studera Vattenfall under åren 2012-2015, den period då nedskrivningarna av Nuon ägde rum och fick stor medial uppmärksamhet. LÄS MER