Sökning: "Litteratur i klassrummet"

Visar resultat 1 - 5 av 322 uppsatser innehållade orden Litteratur i klassrummet.

  1. 1. Utmaningar med religionskunskapsundervisning på en mångkulturell skola i Sverige

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Avi Naser; Frida Willingfors Rangfors; [2024]
    Nyckelord :Inkludering; klassrumsmiljö; kontroversiella frågor; kulturell mångfald; religionskunskaps undervisning; religiös mångfald; safe space; undervisningsstrategier;

    Sammanfattning : I denna uppsats studeras de utmaningar som religionskunskapslärare möter i dagens mångkulturella skola i Sverige, specifikt inom högstadiet och gymnasiet. Denna analys tar sitt avstamp i religionskunskapslärarens uppdrag att undervisa om religionskunskap i en sekulariserad heterogen skolmiljö, där majoriteten av elever har olika bakgrunder, religioner och kulturer. LÄS MER

  2. 2. Pojkars och flickors prestationer i klassrummet : En kvalitativ genusstudie om lärares arbete med läs- och skrivutveckling samt deras uppfattningar om skillnader och likheter mellan kön med fokus på läs- och skrivutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för språk, litteratur och lärande

    Författare :Josefine Åslund; [2023]
    Nyckelord :Svenska; läsutveckling; skrivutveckling; pojkars och flickors prestationer; skillnader i kön;

    Sammanfattning : Denna studie tar avstamp i den tidigare litteraturstudien Utveckling i skriftspråk i svenskämnet, som undersökte om elevers attityder skilde sig beroende på deras kön, och om detta påverkade deras skrivutveckling och vidare deras resultat och betyg. För att fördjupa den tidigare skrivna litteraturstudien avser denna studie att finna svar på hur lärare upplever pojkars prestationer, hur de arbetar med att skapa ett lärande klimat och om lärare anser att de behandlar pojkar och flickor olika. LÄS MER

  3. 3. ”Det är min uppgift att se till att eleverna ska klara av att vara i klassrummet” - En kvalitativ studie om hur lärare arbetar inkluderande under skönlitterär högläsning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Sanna Wassbrink; Alva Wenngren; [2023]
    Nyckelord :inkludering; koncentration; relationellt perspektiv; tillgänglig lärmiljö;

    Sammanfattning : Dagens skolsystem ser elevers olikheter som en tillgång ochundervisningen ska anpassas efter elevernas behov. En inkluderande undervisning är således aktuell. Syftet med denna studie var att fördjupa kunskapen om hur lågstadielärare arbetar inkluderande under skönlitterär högläsning i svenskämnet. LÄS MER

  4. 4. Feministiska perspektiv i klassrummet : – en insyn i svensklärares arbete med skolans värdegrund

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktik

    Författare :Johanna Malmström; [2023]
    Nyckelord :Genusstudier; svenskämnet; feminism; undervisning; gymnasieundervisning;

    Sammanfattning : Jämställdhet är en del av skolans värdegrund. Feminism, ett svårtolkat begrepp kan tyckas, har nära kopplingar till jämställdhet, särskillt ur ett historiskt perspektiv. Det historiska och nutida perspektivet på feminism och jämställdhet utgör en väv sammanflätad av litteratur, språk och samhälleliga tankar och idéer. LÄS MER

  5. 5. Kooperativt lärande: Problemlösningsförmåga och interaktion

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Disa Zander; Claudia Sampognaro; [2023]
    Nyckelord :Gruppinlärning; Interaktion; Interaktionsmönster; Kommunikation; Kooperativt lärande; Matematisk problemlösning; Matematikundervisning; Samarbete;

    Sammanfattning : Följande arbete är en kunskapsöversikt som är en del av grundlärarutbildningen på Malmö Universitet. Syftet är att sammanställa vad den kooperativa metoden kan ha för betydelse för elevers problemlösningsförmåga utifrån den interaktion som sker. LÄS MER