Sökning: "Normkritiskt tänkande"

Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade orden Normkritiskt tänkande.

  1. 1. Normkritik – vad, hur och varför? : En kvalitativ intervjustudie av lärares beskrivningar av normkritik i ämnet samhällskunskap för årskurs 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Cornelia Edvinsson; [2023]
    Nyckelord :norms; norm criticism; norm-critical education; norm-critical pedagogy; values; civics; normer; värden; värdegrund; normkritik; normkritisk pedagogik; toleranspedagogik; samhällskunskap;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to examine how social studies teachers deal with issues related to norm-critical aspects in the classroom and what opportunities and challenges teachers experience with this approach. The paper also examines what it means to implement a norm-critical perspective in the social studies classroom. LÄS MER

  2. 2. Inget man tar i korridoren liksom : Elevassistenters erfarenheter av elevers integritet i grundsärskolan

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Eva Hallberg; [2022]
    Nyckelord :Special school; intellectual disability; integrity; teaching assistant; Grundsärskola; intellektuell funktionsnedsättning; integritet; elevassistent;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om några elevassistenters erfarenheter av att hantera frågor som rör elevers personliga och kroppsliga integritet, med särskilt fokus på gränser för kroppslig närhet i grundsärskolans dagliga praktik. De metoder som tillämpades var narrativa intervjuer med en kvalitativ design. LÄS MER

  3. 3. Lärares uppfattning av behovet av stöd : En fenomenografisk studie som belyser lärares upplevda behov av stöd i undervisningen för barn med neuropsykiatriska funktionshinder (NPF)

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Yolanda Kangas; [2022]
    Nyckelord :Fenomenografi; Salamanca deklarationen; neuropsykiatriska funktionsnedsättningar NPF ; anpassningar i grundskolan; inkludering; pedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att fördjupa förståelsen angående det stöd som lärare anser sig behöva i undervisningen för barn med NPF. För detta har en fenomenografisk intervju och analysmetod använts. LÄS MER

  4. 4. Grundlärares och läromedels påverkan i det heteronormativa klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Shamoun Patricia; Nathalee Wilund; [2022]
    Nyckelord :Läromedel; normkritik; läromedelsval; heteronorm; queer; grundlärare; årskurs F-9;

    Sammanfattning : Denna studie har behandlat lärares val av läromedel när det kommer till normkritiskt tänkande kring heteronormen. Syftet med studien har varit att undersöka hur lärare inom grundskolan arbetar normkritiskt kring heteronormen genom valet av läromedel och dess användning. LÄS MER

  5. 5. Hur upplever samkönade föräldrar bemötandet i förskola/skola och vården?

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Avdelningen för psykologi, pedagogik och sociologi

    Författare :Katrine Carlsson; Lisa Viktorsson; [2022]
    Nyckelord :Same-sex parents; preschool school; care; exclusion; sexuality norms; normcritical thinking; heteronorm; Samkönade föräldrar; förskola skola; vården; exkludering; sexualitetsnormer; normkritiskt tänkande; heteronormen;

    Sammanfattning : Samkönade individer exkluderas i vardagliga sammanhang utefter sexualitetens normer. I föreliggande studie var syftet att få en fördjupad förståelse av hur samkönade föräldrar upplever bemötandet inom förskola/skola och vården. LÄS MER