Sökning: "Nyinstitutionell teori samverkan"

Visar resultat 16 - 20 av 33 uppsatser innehållade orden Nyinstitutionell teori samverkan.

  1. 16. Samverkan vid psykisk ohälsa bland barn och ungdomar : - En kvalitativ studie kring samverkan mellan BUP, socialtjänsten och skolan gällande barn och unga som lider av psykisk ohälsa

    M1-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Ann-Sofie Lönsted; [2018]
    Nyckelord :Collaboration; social services; child and adolescent psychiatry; school counselors; new institutional theory; domain claims; Samverkan; socialtjänst; BUP; skolkuratorer; nyinstitutionell teori; domänanspråk.;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa intervjustudie syftar till att undersöka hur samverkan ser ut mellan skola, Barn och ungdomspsykiatrin (BUP) samt socialtjänsten i arbetet med att hjälpa barn och ungdomar i åldrarna 0 till 18 år som lider av psykisk ohälsa. Studien grundar sig i sex stycken semistrukturerade intervjuer med två skolkuratorer, två socialsekreterare från socialtjänsten samt två kuratorer från BUP. LÄS MER

  2. 17. "Vi vill ju alla barnets bästa..." : En kvalitativ studie om socialsekreterares syn på vad som påverkar tolkningen av barnets bästa i samverkan med andra instanser

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Socialhögskolan

    Författare :Emma Nordemo; Kim Svenstrup; [2018]
    Nyckelord :institutionella logiker; barnets bästa; interorganisatorisk samverkan; gräsrotsbyråkrati; grästrotsbyråkrater; institutional logics; best interest of the child; interorganizational co-operation; street-level bureaucracy; frontline workers; Social Sciences;

    Sammanfattning : Sveriges riksdag har beslutat att FN:s konvention om barns rättigheter (Barnkonventionen) ska bli lagstadgad år 2020. Syftet med denna studie var att undersöka hur socialsekreterare vid enheten Barn och Familj uppfattar och talar om sina egna och andra samhällsaktörers tolkning av vad som är barnets bästa, och om de anser att dessa tolkningar påverkar samarbetet med andra organisationer. LÄS MER

  3. 18. Samverkan mellan Arbetsmarknadsenheterna och daglig sysselsättning LSS : Möjligheter och hinder

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Susanne Ranström; [2018]
    Nyckelord :Collaboration; daily activity center LSS; municipal employment service; new-institutional theory.; Daglig verksamhet LSS; Arbetsmarknadsenheter; Nyinstitutionell teori;

    Sammanfattning : ABSTRACT The aim of this study was to examine advantages and barriers that can appear when the municipal employment service and daily activity center work together in close collaboration. The study is based on semi-structured interviews with managers and employees in three municipalities in Värmland. LÄS MER

  4. 19. Att bokstarta : en studie av samverkan i läsfrämjande arbete för små barn

    Master-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för ABM, digitala kulturer samt förlags- och bokmarknadskunskap

    Författare :Emma Svidén; Isabella Staf; [2018]
    Nyckelord :Biblioteks- och informationsvetenskap; Läsfrämjande; Litteracitet; Family literacy; Familjelitteracitet; Folkbibliotek; Bibliotek; Bokstart; Nyinstitutionell teori; Samverkan; Samarbete; Cultural Sciences;

    Sammanfattning : Bookstart is a reading promotion programme for small children aged 0-3. In this thesis we have examined how librarians work with this programme in Landskrona. The librarians are reaching out to preschools, open preschools and child health care centers to develop a long-term programme in collaboration with these institutions. LÄS MER

  5. 20. Samverkan mellan elevhälsa och lärare i grundsärskola med fokus på beteendeproblematik : Eller: Varför blev det som det blev när vi gjorde som vi gjorde?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Pia Karlsson; [2017]
    Nyckelord :Cooperation; preventing; challenging behavior; intellectual disorder; challenges; inclusion; organization and collaboration; Samverkan; förebygga; beteendeproblematik; intellektuell funktionsnedsättning; utmaningar; inkludering; organisation och samarbete.;

    Sammanfattning : Abstract   The aim of this study is to highlight how teachers in compulsory schools for pupils with intellectual disability experience and describe the preventative work and support contributed by the school health services, especially when it comes to behavioral issues. To obtain answers I proposed the following questions:   How do teachers in compulsory schools for pupils with intellectual disability define behavioral issues and what experiences do they have of working in a preventing way? How do teachers in compulsory schools for pupils with intellectual disability experience preventative support, in collaboration with school health services, with added attention of behavioral issues? What various forms of collaboration occur between the different professions within school health service and the teachers in compulsory schools for pupils with intellectual disability? How do teachers in compulsory schools for pupils with intellectual disability describe organizational preconditions and potential challenges of collaboration? My chosen method was semi structured interviews which were organized based on three different themes. LÄS MER