Sökning: "Personliga pronomen"
Visar resultat 1 - 5 av 47 uppsatser innehållade orden Personliga pronomen.
1. De förklarade deras kärlek för varandra : En kvantitativ studie i användningen av personliga och reflexiva pronomen i en gymnasiekontext
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att få en djupare förståelse för gymnasieelevers medvetenhet om de etablerade reglerna för i synnerhet användandet av det reflexiva pronomenet i possessivform, sin, och personliga pronomen i stort. Ytterligare ett syfte med studien är att få kunskap om svensklärarstudenters förhållningssätt till framtida undervisning om olika typer av pronomen. LÄS MER
2. Var e' brudarna? : en granskning av genus i läromedel för samhällskunskap
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)Sammanfattning : Bakgrund: Genom att lärare idag använder olika material utifrån lärarnas egna tolkningar av läroplaner kan synsättet på vilka läromedel som används få eleverna att uppleva att utbildningen inte blir likvärdig. Studien har betydelse för att göra lärare uppmärksamma på hur kunskap om genus kan öka medveten om skillnader i hur flickor och pojkar framställs i skrivna läromedel. LÄS MER
3. Identitet, solidaritet, auktoritet : Omtal och positionering i anförandena under de myndighetsgemensamma pressträffarna om covid-19
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)Sammanfattning : Den här uppsatsen undersöker hur Folkhälsomyndigheten, Socialstyrelsen och Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) konstruerar identiteter och gemenskaper med de inledande anförandena under de myndighetsgemensamma pressträffarna om covid-19. Materialet utgörs av 40 transkriberade anföranden från perioden mars 2020 till januari 2021 som analyseras i tre steg. LÄS MER
4. Orientalism och läromedel? : En kritisk granskning av läromedel i Historieämnet på högstadienivå
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskapSammanfattning : Med grund i tidigare forskning rörande didaktik och läromedel samt skolans rådande styrdokument har föreliggande arbete med stöd i orientalistisk teori ämnat synliggöra innehållet i läromedel i historia på högstadienivå. Syftet har varit att vid diskursiv dekonstruktion undersöka förekomsten av orientalism i det utvalda källmaterial genom att synliggöra hur stor plats Orienten och orientalen ges samt hur de gestaltas i detta källmaterial. LÄS MER
5. Rembong-Wangka : Its position among the Manggaraic languages, some formative elements and adnominal possession
Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för lingvistikSammanfattning : Rembong-Wangka is an Austronesian language, which together with other little described languages, belongs to the Manggaraic subgroup of Austronesian. One aim is to present information about them, as well as other languages in the area, drawn from not readily accessible sources, including archival material, and information collected by the author in Flores. LÄS MER