Sökning: "Platsbaserat lärande"
Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden Platsbaserat lärande.
1. Platsbaserat lärande och dess roll i SO-undervisning : En kvalitativ studie om platsens betydelse för lärandet i SO-undervisningen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med studien var att undersöka lärares användning av platsbaserat lärande i undervisning inom SO-ämnet i skolans tidiga år (F-3). Vi har valt att använda oss av en kvalitativ metod, för att besvara våra frågeställningar. LÄS MER
2. Miljöpedagogers arbete vid våtmarker : “Vi behöver fler som bryr sig om våra våtmarker och vattendrag, ta vara på allt intresse som redan finns bland unga barn”
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för Urbana Studier (US)Sammanfattning : Allt fler bor i urbana områden och vistas mindre ute i naturen. Samtidigt pågårklimatförändringar som bland annat påskyndas av att torrlagda våtmarker släpper utkoldioxid. LÄS MER
3. Lokalsamhället som klassrum : En kvalitativ studie om SO-lärares syn på utomhuspedagogik
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Upplevelser med hjälp av kroppen och användningen av olika sinnen är betydelsefullt för människans lärande. Inlärningsprocessen kan implementeras och förstärkas genom utomhuspedagogik. LÄS MER
4. Att göra historien levande : En kvalitativ studie om Stockholms historiskaplatser som tillgång i historieundervisningen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : I skolorna talas det alltmer om utomhuspedagogik som arbetssätt och dess inflytande på elevers inlärning. Det finns forskning som behandlar huruvida arbetssättet påverkar elevers förståelse och kunskapslagring, men desto mindre kring hur arbetssättet bedrivs i praktiken. LÄS MER
5. Platser som aktivt stöd vid begreppsutveckling : En aktionsstudie om möjligheten för ökad konkretisering och lärande av begreppen likhet, skillnad och källa genom användning av lokala historiska platser
Master-uppsats, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/UtbildningsvetenskapSammanfattning : I kursplanen för historia står skrivet att platser är en källa till kunskap där eleverna genom möten med platser ska utveckla kunskaper om hur vi vet något om det förflutna, men också få olika perspektiv på både sin egen och andras identitet (Lgr11). Inom platsbaserat lärande och utomhuspedagogik är platsen central där den lokala miljön används i undervisningen för att kontextualisera ämnesinnehållet och skapa lärandemiljöer utanför klassrummet. LÄS MER