Sökning: "Sara Bolin"
Hittade 4 uppsatser innehållade orden Sara Bolin.
1. Genusrollers framställning i barnlitteratur
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Denna studie behandlar hur karaktärers egenskaper framställs i barnlitteratur och då specifikt egenskaper kopplade till genus. Den behandlar hur könsroller framställs i form av manligt och kvinnligt. Vidare diskuteras hur dessa framställningar kan komma att påverka barns skapande av genusidentitet. LÄS MER
2. Förskolans utomhusvistelse som undervisningsarena : En kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar utifrån spontan och planerad undervisning utomhus
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att bidra med kunskap om hur förskollärare ser på undervisning i samband med förskolans utomhusvistelse. I takt med att undervisningsbegreppet förstärkts i Läroplanen för förskolan (2018) anses det betydelsefullt att diskutera förskollärares uppfattningar om undervisning i samband med förskolans utomhusvistelse. LÄS MER
3. ”Bildstöd är bra för alla barn” : Pedagogers uppfattningar kring användandet av bildstöd i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbeteSammanfattning : Den här kvalitativa undersökningens syfte är att öka kunskapen om pedagogers uppfattningar om och användningen av bildstöd i förskolan. För att få svar på syftet har följande frågeställningar formulerats: Vilken betydelse ser pedagogerna att bildstöd i förskolan har för barn? Hur används bildstöd av pedagogerna? Skiljer sig användandet av bildstöd mellan pedagogerna och i så fall hur? Hur överensstämmer pedagogernas beskrivna förhållningssätt till bildstöd i förskolan gentemot deras beskrivna användning av bildstöd i förskolan? Undersökningen genomfördes som en enkätintervju genom Google Formulär och skickades ut till 14 pedagoger. LÄS MER
4. Bilderbokens roll i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares syn på och arbete med bilderböcker med särskilt fokus på språkutveckling
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Studiens syfte var att undersöka några förskollärares syn på och arbete med bilderböcker i förskolan, med ett särskilt fokus på barns språkutveckling. För att samla in önskad data var studien av kvalitativ karaktär där halvstrukturerade intervjuer utfördes med åtta verksamma förskollärare. LÄS MER