Genusrollers framställning i barnlitteratur

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

Sammanfattning: Denna studie behandlar hur karaktärers egenskaper framställs i barnlitteratur och då specifikt egenskaper kopplade till genus. Den behandlar hur könsroller framställs i form av manligt och kvinnligt. Vidare diskuteras hur dessa framställningar kan komma att påverka barns skapande av genusidentitet. Genom att analysera språkets konstruktion och vad barnlitteraturen signalerar kan ovanstående frågeställning besvaras. Syftet med studien är att undersöka vad som framställs som stereotypt respektive normbrytande i den studerade litteraturen och detta genomförs genom att analysera textens uppbyggnad, konstruktion och innehåll. Metoden som använts i denna studie är en diskursanalys. Med denna metod kan språket brytas ned i smådelar och är därför en lämplig metod att använda när forskare vill analysera språkets konstruktion på djupet. Materialet i analysen är barnlitteratur och har bestått av fem stycken texter. Resultatet indikerar att det finns egenskaper som framställs som typiska för det manliga och kvinnliga, men det synliggörs också egenskaper som bryter mot dessa. I form av representation i litteraturen framkommer att män är mer representerade samt att denna framställning kan ha en påverkan på barnens skapande av genusidentitet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)