Sökning: "Sara Ljungkvist"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden Sara Ljungkvist.

  1. 1. Textsamtalets variationer : En intervjustudie om lärares strategier vid textsamtal om skönlitteratur

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Sara Gustavsson; Hanna Ljungkvist; [2017]
    Nyckelord :Lärare; läsförståelse; skönlitteratur; textsamtal;

    Sammanfattning : Redan från födseln deltar barn i samtal vilket innebär att de bör få möjlighet att fortsätta samtala med varandra för att skapa en grund för god kommunikation. De texter som behandlas i skolans värld blir allt mer komplexa vilket innebär att elever måste få möjlighet att samtala om det lästa. LÄS MER

  2. 2. Att förstå texters innehåll : - En litteraturstudie om lärare och elevers didaktiska strategier för läsförståelse.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Sara Gustavsson; Hanna Ljungkvist; [2017]
    Nyckelord :reading comprehension; Läsförståelse; strategier; undervisning;

    Sammanfattning : För att ta del av information i dagens samhälle krävs förmågan att förstå texters innehåll. Läsförståelse undervisas genom didaktiska strategier i skolan för att elever ska förstå och tolka texter. LÄS MER

  3. 3. Ett steg närmare individualiserad matematikundervisning

    Kandidat-uppsats, Enheten för lärarutbildning

    Författare :Jörgen M. Sigfridsson; Sara Ljungkvist; [2006]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att synliggöra begreppet individualisering och att vi själva skulle planera och genomföra en individualisering som skiljer sig från den traditionella kvantitativa hastighetsindividualiseringen. Vi valde att genomföra en individualisering som bygger på vissa valmöjligheter samt variation i arbetssätt och innehåll. LÄS MER

  4. 4. Läs- och skrivutveckling genom skönlitteratur

    Kandidat-uppsats, Enheten för lärarutbildning

    Författare :Sara Ljungkvist; Jenny Reimer; [2004]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna uppsats handlar om skönlitteraturens betydelse för läs- och skrivutvecklingen. Det vi fann vara intressant att ta reda på var om pedagogerna i förskolan och skolan har kunskap om varför skönlitteraturen är viktigt, om de använder sig av denna eventuella kunskap och i så fall hur de gör detta. LÄS MER