Sökning: "Serieförvärv"

Hittade 3 uppsatser innehållade ordet Serieförvärv.

  1. 1. Förvärv - En strategi för ökad aktieavkastning? : En studie på Stockholmsbörsens Large Cap mellan 2014–2022

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Joel Bergqvist; Petter Swensson; Tim Mårtensson; [2023]
    Nyckelord :M A; Acquisition; Serial acquisition; Effects of acquisitions; Frequency; Stock return; M A; Förvärv; Serieförvärv; Effekter av förvärv; Frekvens; Aktieavkastning;

    Sammanfattning : Under det senaste decenniet har antalet förvärv ökat kraftigt. Medan världen har blivit mer globaliserad, är vikten av att komma in på nya marknader och skapa konkurrensfördelar nyckeln till ett företags förmåga att växa. LÄS MER

  2. 2. Serieförvärv - ett vinnande koncept? : En studie på Stockholmsbörsen Large Cap mellan åren 2010-2019

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Simon Doyon; Oscar Klersell; [2021]
    Nyckelord :Förvärv; serieförvärv; avkastning; Stockholmsbörsen; erfarenhet; frekvens;

    Sammanfattning : Uppsatsen studerar förvärv, mer specifikt serieförvärv, och utreder huruvida användandet av förvärv som tillväxtstrategi är ett vinnande koncept. Frågeställningen lyder: Är serieförvärv en vinnande strategi för stora, svenska bolag med ändamålet att skapa värde på aktiemarknaden? och studien fokuserar på bolagen som befinner sig på Stockholmsbörsens Large Cap-segment. LÄS MER

  3. 3. Förvärva privat, avkasta abnormalt? : En studie om abnormal avkastning vid förvärv av privata företag på den svenska marknaden

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Hjalmar Ek; Erika Forsberg; [2016]
    Nyckelord :företagsförvärv; avvikelseavkastning; privata förvärvsobjekt; förvärvsannonseringar; storlekseffekt; relativstorleksskillnad; serieförvärv; utlandsförvärv;

    Sammanfattning : De senaste åren har förvärvsaktiviteten världen över ökat. Hur marknaden reagerar vid annonsering av förvärv är ett omtvistat ämne, där förvärvsobjektets aktieägare enligt tidigare forskning gynnas medan resultaten för förvärvarens ägare går isär. LÄS MER