Sökning: "Sociala medievanor"

Visar resultat 1 - 5 av 28 uppsatser innehållade orden Sociala medievanor.

  1. 1. Kommunikation i förändring i en digital era : En kvalitativ fallstudie om privata och offentliga organisationers hantering av ålder i kommunikationen av sitt arbetsgivarvarumärke.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Erika Ståhl; Wilma Nolskog; [2023]
    Nyckelord :Employer brand; digital natives; digital immigrants; public sector; private sector; Arbetsgivarvarumärke; digitalt infödda; digitala invandrare; offentlig sektor; privat sektor;

    Sammanfattning : I takt med digitaliseringen och att nya generationer intar arbetsmarknaden står organisationer, privata såväl som offentliga, inför nya utmaningar. De yngre generationerna har till skillnad från sina föregångare andra krav och värderingar som formar deras syn på vad en attraktiv arbetsplats är. LÄS MER

  2. 2. Att bryta osunda sociala medievanor : En studie om hur digitala interventioner upplevs i smarttelefoner

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för informationsteknologi

    Författare :Albin Åshamn; Filip Wenander; [2023]
    Nyckelord :Digital interventions; Social media; Social media habits; Digital habits; Digital health; Digitala interventioner; Sociala medier; Sociala medievanor; Digitala vanor; Digital hälsa;

    Sammanfattning : Tillgängligheten av sociala medier (SM) och ökningen av användandet har bidragit med konsekvenser som påverkar användarna negativt. Som konsekvens är det vanligt att användare försöker minska sin användning av sociala medier på egen hand genom att radera applikationer eller försöka avstå från att använda sina SM. LÄS MER

  3. 3. "Får man det i ett meme-format, kan man skratta lite åt det" : en kvalitativ intervjustudie av unga människors medievanor utifrån deras attityder till memer och opinionstexter

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Journalistik

    Författare :Julia Runfors; Moa Dahlén; [2022]
    Nyckelord :Memes; memer; medievanor; opinionsjournalistik; sociala medier; tidningsmedier; intervjustudie; Social Sciences;

    Sammanfattning : Statistik och forskning visar att unga människor väljer bort traditionell journalistik för sociala medier i allt högre utsträckning. Samtidigt står journalistiken inför ständigt nya utmaningar att förhålla sig till i det digitaliserade medieklimatet. LÄS MER

  4. 4. En gymnasieskola under förändring : Med fokus på gymnasiets ekonomiprogram

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Jonas Berger; [2021]
    Nyckelord :Gymnasiets ekonomiprogram; ekonomisering; sociala medier; motivationsteori; pedagogik;

    Sammanfattning : Hela idén med min uppsats har varit ett intresse och nyfikenhet om varför gymnasiets ekonomiprogram har varit och är så attraktivt att söka, i genomsnitt 7,7 % ökning per år mellan 2011–2019. Uppsatsens syfte har varit att söka en eventuell förklaring mellan ekonomiseringen av samhället och det ökade intresset för att studera på gymnasiets ekonomiprogram. LÄS MER

  5. 5. "Ibland orkar jag inte vara källkritisk" : En kvantitativ studie om studenters källkritiska förmåga på sociala medier

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Jennie Noreskog; Linn Eriksen; [2021]
    Nyckelord :Social media; source criticism; media use; media literacy; Sociala medier; källkritik; medieanvändning; medie- och informationskunnighet;

    Sammanfattning : Vi lever idag mer digitaliserat än någonsin och tillsammans med sociala medier har våra medievanor förändrats. Med nya medievanor skapas också möjligheter på sociala medier där information och desinformation får flöda ostrukturerat tillsammans. LÄS MER