Sökning: "Sofie Skoglund"
Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden Sofie Skoglund.
1. Vem bestämmer i förskolan? : En kvalitativ studie utifrån förskollärarens perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur barn har- och ges möjlighet till delaktighet och inflytande genom förskollärarens förhållningssätt. Studien utgår från en kvalitativ metod där semistrukturerade intervjuer har genomförts med nio legitimerade förskollärare. LÄS MER
2. Rektorers tolkning av uppdraget att skapa en likvärdig förskola för alla barn
Kandidat-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : I studien undersöks rektorers uppdrag kring att nå upp till en likvärdig förskola för alla barn, utifrån riktlinjerna i förskolans läroplan (Skolverket, 2018). Studiens syfte är att undersöka hur rektorer tolkar innebörden av en likvärdig förskola samt hur de skapar förutsättningar för förskollärare att nå sitt uppdrag om en likvärdig förskola för alla barn. LÄS MER
3. Med hänsyn till ungdomens hela livssituation - eller? : En kvalitativ analys av unga lagöverträdares domar från Uppsala tingsrätt år 2017
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Centrum för socialt arbete - CESARSammanfattning : Tanken med de påföljder som ungdomar kan dömas till är att de ska motverka fortsatt brottslighet. I svensk lagstiftning återfinns lagrum om särskild bedömning av unga lagöverträdare och särskilda påföljder såsom ungdomstjänst och ungdomsvård. LÄS MER
4. Sam- och särundervisning i ämnet idrott och hälsa : Vad tycker eleverna
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för matematik, natur- och datavetenskapSammanfattning : Syftet med undersökningen har varit att göra en jämförelse mellan sam- och särundervisning i ämnet idrott och hälsa, ur ett elevperspektiv. Detta har delvis gjorts med utgångspunkt i genus, då flickor och pojkars tankar kring de två arbetssätten jämförts. LÄS MER
5. Hinduiska kvinnor och män : en bildanalys av läroböcker i religionskunskap för årskurs 9 ur ett genusperspektiv
Kandidat-uppsats, Ämnesavdelningen för kultur- och religionsvetenskapSammanfattning : Syftet med undersökningen är att genom fyra läroböcker i religionskunskap som används i årskurs 9 ta reda på vilket budskap bilderna i avsnitten om hinduism förmedlar till eleverna. Detta har gjorts med utgångspunkt i genus, där stor vikt lagts på könsfördelningen inom det religiösa livet. LÄS MER