Sökning: "Sport Organization."

Visar resultat 11 - 15 av 151 uppsatser innehållade orden Sport Organization..

  1. 11. GEMENSAM SYN PÅ JÄMSTÄLLD IDROTT? - En kvalitativ fallstudie om EU:s och Sveriges jämställdhetsmål i relation till idrotten

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Alexandra Pekic; [2022-05-04]
    Nyckelord :Riksidrottsförbundet; RF; europeiska jämställdhetsinstitutet; EIGE; jämställdhet; jämställdhetsmål; sportifiering; egalisering; idrott; Swedish Sports Confederation; RF; European Institute for Gender Equality; EIGE; equality; gender equality goals; sportification; equalization; sport;

    Sammanfattning : Sport is a large and significant sector in society, both in Sweden and at EU level. This study is an in-depth analysis of how sport organized within the Swedish Sports Confederation (Riksidrottsförbundet; RF) develops its gender equality goals in accordance with the EU's gender equality goals. LÄS MER

  2. 12. “Kom här min tös, så kommer du förstå” - En kvalitativ undersökning om kvinnliga Malmö FF-supportrars interventioner i ett mansdominerat fält.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Simon Nylander; [2022]
    Nyckelord :Fotbollssupportrar; Manlig hegemoni; Symboliskt kapital; Revolterande strategier; Mansdominerat fält.; Social Sciences;

    Sammanfattning : Both football and football fandom is historically male dominated. Female fans in football are a minority in all aspects of the sport and its surroundings. This study aims to analyze how female football fans cope in the heavily male dominated space of the football arena crowd. LÄS MER

  3. 13. Ideellt ledarskap inom ridsporten : En kvalitativ studie om ledarskap på nationell och lokal nivå

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Ebba Brömster; Malin Nilsson; [2022]
    Nyckelord :leadership; non-profit; non-profit leadership; sports; equestrian; Swedish equestrian federation; SvRF; job characteristics model; developmental leadership; motivation; conventional leadership; ledarskap; ideell; ideellt ledarskap; sport; ridsport; Svenska ridsportförbundet; SvRF; job characteristics model; utvecklande ledarskap; motivation; konventionellt ledarskap;

    Sammanfattning : Det har genomförts omfattande forskning inom ledarskap på vinstdrivande företag men området avseende ideellt ledarskap har blivit försummat. Tidigare studier har föreslagit transformational leadership som ett produktivt ledarskap inom sport, där utvecklande ledarskap är den svenska motsvarigheten till teorin. LÄS MER

  4. 14. Internt varumärkesbyggande i ideella idrottsföreningar : En kvalitativ studie om hur ideella idrottsföreningar influeras av strategier kring internt varumärkesbyggande

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Anton Ignatius; Oskar Bergsman; [2022]
    Nyckelord :Internal brand building; communication; motivation; values; nonprofit work; non-profit sport clubs; payment; Internt varumärkesbyggande; kommunikation; motivation; värderingar; ideellt arbete; ideell idrottsförening; arvode;

    Sammanfattning : Inledning - Idrottens ideella föreningar är en av de viktigaste samhällsnyttorna i Sverige. Dessa är beroende av ideell arbetskraft, kraft som har en nedåtgående trend. LÄS MER

  5. 15. Kommersialiseringens utveckling inom en sport- och medierelation : En kvalitativ studie av Svenska Skidförbundet, sponsorerna och Viaplay

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Anna-Karin Strömstedt; Anton Petersson; [2022]
    Nyckelord :brand exposure; sponsors; Swedish Ski Federation; Viaplay; broadcast; varumärkesexponering; sponsorer; Svenska Skidförbundet; Viaplay; broadcast;

    Sammanfattning : Bakgrund Den kommersiella utvecklingen inom idrott har de senaste decennierna lett till nya möjligheter inom en sport- och mediarelation. Denna kan delas upp mellan flera sammanhängande parter där en idrottsorganisation attraherar sponsorintäkter, sponsorer söker varumärkesexponering och broadcast bolag vill skapa intäkter via reklam och nya abonnenter. LÄS MER